Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne luty 2018

GRUPA I i II

1. Do sklepów wyruszamy, gdy zakupy zrobić mamy.

  • Kształtowanie umiejętności właściwego zachowania w miejscach publicznych.
  • Obserwacja pracy ludzi wykonujących różne zawody w bliskim otoczeniu przedszkola.
  • Nabywanie umiejętności wymiany jeden do jednego, jeden do wielu w sytuacji zabawy.
  • Poznanie różnych rodzajów placówek handlowych i ich asortymentu.

2. Ferie to jest super sprawa, odpoczynek i zabawa.

  • Uwrażliwienie na naturalne piękno zimy i zimowego krajobrazu.
  • Doskonalenie umiejętności wypowiedzi oraz bogacenie słownika czynnego dzieci.
  • Wzbogacanie wiedzy o sportach zimowych i zabawach na śniegu.

3. Podróżować każdy może: na rowerze, na motorze.

  • Rozróżnianie pojazdów poruszających się na lądzie, na wodzie, w powietrzu.
  • Składanie prostych konstrukcji z papieru.
  • Stworzenie okazji do obserwacji obiektów w powietrzu i na wodzie w toku zabaw badawczych.
  • Rozwijanie zdolności uważnego słuchania wierszy oraz wypowiadania się w różny sposób.

4. Taki nastrój jest w teatrze, że zachwycam się, gdy patrzę.

  • Rozwijanie aktywności twórczej przez wspólne wykonywanie form przestrzennych z różnego rodzaju materiału.
  • Bogacenie przeżyć dzieci przez zabawy z wcielaniem się w role.
  • Poznawanie tekstów bajek, dostrzeganie podobieństw między nimi.

GRUPA III

1. Do sklepów wyruszamy, gdy zakupy zrobić mamy.

  • Poznawanie miejsc użyteczności publicznej oraz ich znaczenia w życiu;
  • Kształtowanie umiejętności właściwego zachowania w miejscach publicznych;
  • Obserwacja pracy ludzi wykonujących różne zawody w bliskim otoczeniu przedszkola;
  • Nabywanie umiejętności wymiany jeden do jednego, jeden do wielu w sytuacji zabawy;
  • Rozbudzanie intuicji matematycznej w obszarach: ciężar i długość/szerokość.

2. Ferie to jest super sprawa, odpoczynek i zabawa.

  • Uwrażliwienie na naturalne piękno zimy i zimowego krajobrazu;
  • Doskonalenie umiejętności wypowiedzi oraz bogacenie słownika czynnego dzieci;
  • Wzbogacanie wiedzy o sportach zimowych;
  • Doskonalenie umiejętności liczenia, porównywanie liczebności zbiorów;
  • Kształtowanie umiejętności tworzenia prac plastycznych inspirowanych utworem literackim.

3. Podróżować każdy może: na rowerze, na motorze.

  • Rozróżnianie pojazdów poruszających się na lądzie, na wodzie, w powietrzu;
  • Składanie prostych konstrukcji z papieru unoszących się w powietrzu i na wodzie;
  • Stworzenie okazji do obserwacji obiektów w powietrzu i na wodzie w toku zabaw badawczych;
  • Rozwijanie zdolności uważnego słuchania opowiadań i wierszy oraz wypowiadania się w różny sposób.

4. Taki nastrój jest w teatrze, że zachwycam się, gdy patrzę.

  • Rozwijanie aktywności twórczej przez wspólne wykonywanie form przestrzennych z różnego rodzaju materiałów;
  • Poszerzanie wiedzy dzieci o teatrze, szczególnie o teatrze lalkowym;
  • Bogacenie przeżyć dzieci przez zabawy z wcielaniem się w role;
  • Wyodrębnianie cech wspólnych lalek teatralnych i różnic między nimi.

GRUPA IV

1 .Do sklepów wyruszamy, gdy zakupy zrobić mamy.

  • Zapoznanie dzieci z różnymi placówkami handlowymi i specyfiką zawodu sprzedawcy;
  • Kształtowanie właściwych nawyków i zachowania podczas spacerów i wycieczek w miejscach publicznych (ulica, park, sklep);
  • Kształtowanie umiejętności mierzenia, pomaganie dzieciom w uświadomieniu sobie stałości długości;
  • Rozwijanie orientacji przestrzennej, kształtowanie umiejętności określania kierunków, stosowania wyrażeń przyimkowych w zabawach orientacyjnych;
  • Wspomaganie dzieci w kształtowaniu umiejętności liczenia, dodawania i odejmowania, a także rozdzielania po kilka;
  • Zapoznanie dzieci z różnymi sposobami określania ciężaru;
  • Doskonalenie wymowy dzieci przez ćwiczenia fonacyjne.

2. Ferie to jest super sprawa, odpoczynek i zabawa.

  • Zachęcanie dzieci do aktywności fizycznej i rozwijanie ich sprawności w zakresie dużej i małej motoryki podczas zabaw na śniegu i lodzie, ćwiczeń gimnastycznych i zabaw pantomimicznych.
  • Wdrażanie dzieci do zgodnej zabawy i zachowania podstawowych zasad bezpieczeństwa.
  • Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego oraz umiejętności układania i opowiadania historyjek obrazkowych.
  • Rozwijanie zdolności skupiania uwagi na drugiej osobie oraz sprawnego wykonywania poleceń nauczyciela.
  • Uwrażliwienie na piękno górskiego krajobrazu zimą, poznawanie góralskiej kultury (gwara, stroje ludowe, muzyka, taniec).
  • Kształtowanie u dzieci zdolności do podejmowania wysiłku intelektualnego w sytuacjach trudnych, a także do znoszenia porażek bez zbędnych frustracji.
  • Kształtowanie umiejętności prawidłowego akcentowania i mówienia w sposób zrozumiały dla innych.

3. Podróżować każdy może: na rowerze, na motorze.

  • Wspieranie dzieci w rozwijaniu pamięci i spostrzegawczości.
  • Umożliwienie zdobywania wiedzy na temat pojazdów i różnych sposobów podróżowania.
  • Rozwijanie mowy przez ćwiczenia artykulacyjne.
  • Wdrażanie dzieci do odpowiedzialnej, zgodnej pracy w zespołach i całej grupie.
  • Uświadomienie znaczenia dokładności i estetyki podczas wykonywania prac plastyczno-konstrukcyjnych.
  • Rozwijanie umiejętności wychwytywania powtarzających się regularności, i uzupełniania i kontynuowania rytmów.
  • Rozwijanie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej.

4. Taki nastrój jest w teatrze, że zachwycam się, gdy patrzę.

  • Wprowadzanie dzieci w świat sztuki teatralnej, umożliwienie zdobywania wiedzy i wzbogacenia słownictwa w tym zakresie.
  • Rozwijanie wyobraźni i ekspresji twórczej.
  • Doskonalenie umiejętności liczenia, numerowania i prawidłowego posługiwania się liczebnikami porządkowymi.
  • Rozwijanie sprawności manualnej.
  • Zachęcanie do uczestnictwa w zabawach teatralnych, dramowych i pantomimicznych.
  • Doskonalenie umiejętności tworzenia dłuższych wypowiedzi ustnych, poprawnych logicznie, gramatycznie i składniowo.
  • Rozwijanie zdolności analizy i syntezy słuchowej.

GRUPA V

1. Karnawał.

  • Kształtowanie umiejętności całościowego czytania wyrazów: Brazylia, Wenecja, maska .
  • Wprowadzenie litery "n, N" na podstawie wyrazu nuta, Natalka .
  • Kształtowanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej zdań.
  • Słuchanie utworów literackich i udzielanie odpowiedzi na pytania.
  • Nauka piosenek i pląsów. Uczestnictwo w zabawach tematycznych i integracyjnych.
  • Wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas zabawy w sali oraz na powietrzu.

2. Nasze ulubione baśnie.

  • Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
  • Ilustrowanie ruchem, mimiką, gestem czynności i sytuacji.
  • Budowanie wypowiedzi na temat sytuacji przedstawionej na ilustracji.
  • Kształtowanie umiejętności całościowego czytania wyrazów złożonych
    z poznanych liter: O, A, L, M, E, T, D, I, K, U, P, Y, B, N.
  • Kształtowanie umiejętności całościowego czytania wyrazów: ekran, teatr, kasa, aktor, kurtyna, scena, teatr cieni..
  • Kształtowanie umiejętności układania zdań na określony temat.

3. W dawnych czasach.

  • Kształtowanie rozumienia pojęć: prehistoria, skamielina, jaskiniowcy, dinozaury, archeolog.
  • Wprowadzenie litery "s, S" na podstawie wyrazu smok, Seweryn .
  • Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
  • Aktywne uczestnictwo w zabawach badawczych.
  • Kształtowanie umiejętności wyciągania wniosków na podstawie prowadzonych obserwacji i posiadanej wiedzy.
  • Kształtowanie umiejętności współpracy w grupie podczas prowadzenia obserwacji.

4. Kiedy patrzę w niebo.

  • Kształtowanie umiejętności całościowego czytania wyrazu: rakieta.
  • Wprowadzenie litery "r, R" na podstawie wyrazu rakieta, Renata .
  • Czytanie globalne nazw planet w Układzie Słonecznym.
  • Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.
  • Wdrażanie do ubierania się zgodnie z porą roku.
  • Prowadzenie obserwacji zmian wysokości słońca nad horyzontem.
  • Konstruowanie budowli przestrzennych z różnorodnych materiałów.

Edukacja matematyczna:

  • Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów.
  • Kształtowanie umiejętności odczytywania pełnych godzin na zegarze.
  • Wprowadzenie wzoru graficznego liczby 5, 6, 7. Ćwiczenia w pisaniu cyfr.
  • Kontynuowanie i tworzenie rytmów.
  • Tworzenie zbiorów o wskazanej liczbie elementów.
  • Dodawanie i odejmowanie na konkretach oraz ustalanie wyniku operacji.
  • Poznanie znaku =, posługiwanie się nim podczas zabaw matematycznych.
  • Określanie liczebności elementów w zbiorze i podporządkowywanie
    odpowiedniej liczby od 1 do 7.
  • Rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według dwóch i trzech cech.
  • Porównywanie liczebności dwóch zbiorów, posługiwanie się zwrotami: o jeden mniej, o jeden więcej, tyle samo.
  • Posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie możliwości dzieci.