Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne maj 2018

GRUPA I

1. Ktoś nam niebo pomalował. Witaj, tęczo kolorowa!

  • Tworzenie dzieciom warunków do odbierania świata wszystkimi zmysłami.
  • Budzenie zainteresowania ciekawymi zjawiskami pogody.
  • Uwrażliwianie na piękno otaczającego świata.

2. Ruch tu wielki, dźwięków moc, z traw na łące miękki koc.

  • Doskonalenie umiejętności rozpoznawania barw podstawowych i pochodnych.
  • Poznanie wybranych zwierząt żyjących w naturalnym środowisku (motyle, biedronki, mrówki, ślimaki), zwrócenie uwagi na pożyteczność, przezwyciężanie uprzedzeń i niechęci.
  • Wyzwalanie ekspresji i rozwijanie sprawności ruchowej przez zabawy i ćwiczenia organizowane oraz podejmowane spontanicznie przez dzieci.
  • Tworzenie warunków do odbierania świata wszystkimi zmysłami.
  • Stworzenie okazji do nawiązywania bliskości i serdecznych kontaktów podczas zabawy.

3. Wybrać zawód – trudna sprawa, dla nas jeszcze to zabawa.

  • Kształtowanie szacunku dla pracy ludzi, dostrzeganie, w jaki sposób działania człowieka przyczyniają się do ułatwienia życia codziennego.
  • Zapoznanie z pracą ludzi różnych zawodów w bliskim i dalszym otoczeniu przedszkola – podstawowe czynności.
  • Stwarzanie okazji do nabywania doświadczeń w mówieniu i byciu słuchanym.
  • Budzenie zaciekawienia otaczającym światem.
  • Wspieranie działań twórczych w różnych dziedzinach aktywności.
  • Stwarzanie okazji do klasyfikowania i porządkowania przedmiotów – wskazywanie i grupowanie przedmiotów podobnych do siebie pod względem przeznaczenia.

4. Bukiet, prezent i cukierki, dziś rodziców dzień jest wielki.

  • Uświadomienie dzieciom znaczenia roli rodziców w ich życiu.
  • Wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną przez udział w rodzinnych imprezach organizowanych w przedszkolu.
  • Sprzyjanie rozwijaniu pozytywnego obrazu własnego „ja” przez współdziałanie w grupie.
  • Wdrażanie do stosowania form grzecznościowych, uprzejmego zachowania wobec siebie podczas zabaw dydaktycznych i tematycznych.
  • Wprowadzenie w świat wartości uniwersalnych – miłość.

GRUPA II

1. Ktoś nam niebo pomalował. Witaj, tęczo kolorowa!

  • Tworzenie dzieciom warunków do odbierania świata wszystkimi zmysłami.
  • Budzenie zainteresowania ciekawymi zjawiskami pogody.
  • Uwrażliwianie na piękno otaczającego świata.

2. Ruch tu wielki, dźwięków moc, z traw na łące miękki koc.

  • Doskonalenie umiejętności rozpoznawania barw podstawowych i pochodnych.
  • Poznanie wybranych zwierząt żyjących w naturalnym środowisku (motyle, biedronki, mrówki, ślimaki), zwrócenie uwagi na pożyteczność, przezwyciężanie uprzedzeń i niechęci.
  • Wyzwalanie ekspresji i rozwijanie sprawności ruchowej przez zabawy i ćwiczenia organizowane oraz podejmowane spontanicznie przez dzieci.
  • Tworzenie warunków do odbierania świata wszystkimi zmysłami.
  • Stworzenie okazji do nawiązywania bliskości i serdecznych kontaktów podczas zabawy.

3. Wybrać zawód – trudna sprawa, dla nas jeszcze to zabawa.

  • Kształtowanie szacunku dla pracy ludzi, dostrzeganie, w jaki sposób działania człowieka przyczyniają się do ułatwienia życia codziennego.
  • Zapoznanie z pracą ludzi różnych zawodów w bliskim i dalszym otoczeniu przedszkola – podstawowe czynności.
  • Stwarzanie okazji do nabywania doświadczeń w mówieniu i byciu słuchanym.
  • Budzenie zaciekawienia otaczającym światem.
  • Wspieranie działań twórczych w różnych dziedzinach aktywności.
  • Stwarzanie okazji do klasyfikowania i porządkowania przedmiotów – wskazywanie i grupowanie przedmiotów podobnych do siebie pod względem przeznaczenia.

4. Bukiet, prezent i cukierki, dziś rodziców dzień jest wielki.

  • Uświadomienie dzieciom znaczenia roli rodziców w ich życiu.
  • Wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną przez udział w rodzinnych imprezach organizowanych w przedszkolu.
  • Sprzyjanie rozwijaniu pozytywnego obrazu własnego „ja” przez współdziałanie w grupie.
  • Wdrażanie do stosowania form grzecznościowych, uprzejmego zachowania wobec siebie podczas zabaw dydaktycznych i tematycznych.
  • Wprowadzenie w świat wartości uniwersalnych – miłość.

GRUPA III

1. Ktoś nam niebo pomalował. Witaj, tęczo kolorowa!

  • Doskonalenie mowy dzieci przez układanie wielozdaniowych wypowiedzi na temat różnych zdarzeń, wysłuchanego tekstu;
  • Tworzenie dzieciom warunków do odbierania świata wszystkimi zmysłami;
  • Budzenie zainteresowania ciekawymi zjawiskami pogody;
  • Uwrażliwianie na piękno otaczającego świata.

2. Ruch tu wielki, dźwięków moc, z traw na łące miękki koc.

  • Budzenie zainteresowania życiem małych zwierząt − owadów, kształtowanie przyjaznego odnoszenia się do zwierząt;
  • Doskonalenie umiejętności rozpoznawania barw podstawowych i pochodnych;
  • Poznanie wybranych zwierząt żyjących w naturalnym środowisku (motyle, biedronki, mrówki), zwrócenie uwagi na ich pożyteczność, przezwyciężanie uprzedzeń i niechęci;
  • Wyzwalanie ekspresji i rozwijanie sprawności ruchowej przez zabawy i ćwiczenia organizowane oraz te podejmowane spontanicznie przez dzieci;
  • Stworzenie okazji do nawiązywania bliskości i serdecznych kontaktów podczas zabawy.

3. Wybrać zawód - trudna sprawa, dla nas jeszcze to zabawa.

  • Kształtowanie pojęć matematycznych przez zabawy matematyczne i dydaktyczne;
  • Kształtowanie szacunku dla pracy ludzi, dostrzeganie, w jaki sposób działania człowieka przyczyniają się do ułatwienia życia codziennego;
  • Tworzenie warunków do odbierania świata wszystkimi zmysłami;
  • Zapoznanie z pracą ludzi różnych zawodów w bliskim i dalszym otoczeniu przedszkola − podstawowe czynności;
  • Stworzenie okazji do nabywania doświadczeń w mówieniu i byciu słuchanym;
  • Rozwijanie mowy dzieci przez ćwiczenia aparatu artykulacyjnego.

4. Bukiet, prezent i cukierki, dziś rodziców dzień jest wielki.

  • Uświadomienie dzieciom znaczenia rodziców w ich życiu;
  • Wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną przez udział w rodzinnych imprezach organizowanych w przedszkolu;
  • Sprzyjanie rozwijaniu pozytywnego obrazu własnego Ja poprzez współdziałanie w grupie;
  • Wdrażanie do stosowania form grzecznościowych, uprzejmego zachowania wobec siebie w trakcie zabaw dydaktycznych i tematycznych;
  • Wprowadzenie w świat wartości uniwersalnych − miłość.

GRUPA IV

1. Ktoś nam niebo pomalował. Witaj, tęczo kolorowa!

  • Zachęcanie dzieci do twórczej ekspresji plastycznej i swobodnego eksperymentowania z kolorami, plamą i linią oraz do wykorzystywania różnych technik plastycznych.
  • Poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla wiosny i lata.
  • Uwrażliwianie dzieci na piękno polskich krajobrazów.
  • Zachęcanie do oglądania dzieł malarskich i rozmawiania o nich.
  • Stwarzanie okazji do działalności plastycznej związanej z przeżyciami muzycznymi.
  • Wspieranie dzieci w budowaniu poczucia własnej wartości i zachęcanie do prezentowania swoich prac.
  • Rozwijanie umiejętności obdarzania innych uwagą i cierpliwego oczekiwania na swoją kolej.
  • Rozwijanie umiejętności relaksowania się podczas słuchania utworów literackich i muzycznych.

2. Ruch tu wielki, dźwięków moc, z traw na łące miękki koc.

  • Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych przez poznanie ekosystemu łąki oraz jej mieszkańców.
  • Doskonalenie umiejętności spostrzegania cech zewnętrznych i formułowania ustnej charakterystyki.
  • Rozwijanie wrażliwości słuchowej.
  • Rozwijanie zdolności do przeprowadzania analizy i syntezy słuchowej.
  • Rozwijanie mowy przez ćwiczenia oddechowe.
  • Kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania.
  • Rozwijanie umiejętności współpracy w zespole z uwzględnieniem samodzielnego podziału zadań.
  • Rozwijanie wyobraźni i koordynacji wzrokowo-ruchowej w zabawach plastycznych i konstrukcyjnych.

3. Wybrać zawód – trudna sprawa, dla nas jeszcze to zabawa.

  • Zapoznanie dzieci ze specyfiką wybranych zawodów z najbliższego otoczenia.
  • Wdrażanie do przewidywania dobrych i złych skutków sytuacji życiowych oraz uświadomienie konsekwencji wynikających z różnych zachowań.
  • Rozwijanie chęci służenia innym i niesienia pomocy.
  • Doskonalenie sprawności manualnej i umiejętności bezpiecznego posługiwania się nożyczkami.
  • Rozwijanie wrażliwości słuchowej.
  • Rozwijanie intuicji geometrycznej.
  • Kształtowanie zdolności przeprowadzania analizy i syntezy słuchowej.

4. Bukiet, prezent i cukierki, dziś rodziców dzień jest wielki.

  • Kształtowanie u dzieci świadomości własnej roli społecznej w rodzinie oraz ról innych jej członków i związanych z tym obowiązków.
  • Uwrażliwienie dzieci na potrzebę dzielenia się z innymi.
  • Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat w sposób zrozumiały dla otoczenia i formułowania myśli w formie zdań poprawnych gramatycznie i składniowo.
  • Budzenie u dzieci poczucia własnej wartości i wiary we własne siły przez angażowanie ich w organizowanie przyjęcia i przedstawienia.
  • Stwarzanie dzieciom sytuacji, w których mogą nabierać pozytywnych doświadczeń w prezentowaniu się na scenie, i wspieranie ich w pokonywaniu tremy i nieśmiałości.

GRUPA V

1. Jak powstaje książka.

  • Słuchanie dłuższych opowiadań i baśni wybranych przez dzieci, czytanych przez nauczycielkę lub odtwarzanych z płyt.
  • Wypowiadanie się dzieci na temat wysłuchanych utworów.
  • Poznanie ulubionych pozycji dzieci przyniesionych z domu.
  • Zorganizowanie kącika książki, segregowanie książek wg określonego kryterium.
  • Zapoznanie dzieci z procesem powstawania książki, drogę od autora do księgarni.
  • Podjecie próby ułożenia własnego opowiadania lub bajki.
  • Wspieranie samodzielności dzieci w naradzaniu się, dyskutowaniu, podejmowaniu decyzji podczas wspólnej pracy.
  • Czytanie wyrazów z poznanych liter: O, A, L, M, E, T, D, I, K, U, P, Y, B, N, S, R, G, C, J, W, F.

2. Na łące.

  • Poszerzanie pola widzenia podczas ćwiczeń.
  • Poznawanie środowiska naturalnego owadów i stadiów rozwoju motyla.
  • Próby słownego opisu owadów na podstawie ilustracji, określanie cech owadów z użyciem przymiotników.
  • Wdrażanie do estetycznego wykonywania pracy oraz do dbania o porządek podczas pracy.
  • Wprowadzenie litery „ł, Ł” na podstawie wyrazów łąka, Łucja.
  • Doskonalenie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej wyrazów.
  • Wzbudzanie poczucia odpowiedzialności z przyrodę.
  • Rozpoznawanie położenie przedmiotów względem siebie z użyciem określeń: „na, pod, obok, za, przed, w”.
  • Określanie miejsca przedmiotów poprzez stosowanie form złożonych z przyimka i rzeczownika, doskonalenie orientacji w przestrzeni.

3. Mama i tata.

  • Dalsze gromadzenie wiedzy o czynnościach i obowiązkach członków rodziny, z uwzględnieniem obowiązków dziecka, Coraz dokładniejsze rozumienie własnej roli w rodzinie.
  • Rozumienie społecznej roli pracy zawodowej rodziców; podejmowanie rozmów na temat pracy zawodowej rodziców, ich osiągnięć i trudności.
  • Rozumienie i przestrzeganie prawa rodziców np. Do odpoczynku, spokoju, opieki w czasie choroby.
  • Dostarczanie wzorów zachowań, wobec rodziców, przekazywanych poprzez poznawane utwory literatury dziecięcej, oceny postępowania bohaterów.
  • Zachęcenie dzieci do samodzielności w zakresie samoobsługi oraz wykonywania niektórych prac na rzecz członków rodziny, jako przejawu troski i chęci niesienia pomocy najbliższym.
  • Kształtowanie szacunku i przywiązania do rodziców.
  • Aktywne uczestnictwo w przygotowaniu uroczystości Dnia Rodziny.

4. Moje zwierzątko.

  • Zachęcanie do prowadzenia obserwacji i wyciągania wniosków na ich podstawie.
  • Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
  • Uświadomienie niebezpieczeństwa wynikającego ze spotkania z nieznajomym zwierzęciem.
  • Doskonalenie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi na określony temat.
  • Poznanie funkcji instytucji niosących pomoc: weterynarz.
  • Odbieranie otaczającego nas świat poprzez różne zmysły.
  • Wprowadzenie litery „z, Z” na podstawie wyrazów zebra, Zenek.
  • Utrwalenie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej wyrazów.

Edukacja matematyczna:

  • Sprawne przeliczenie w zakresie 10.
  • Rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania podczas próby rozwiązywania prostych zadań tekstowych.
  • Posługiwanie się cyframi 1,2,3,4,5,6,7,8.
  • Wprowadzenie wzoru graficznego liczb 9, 0, 10.
  • Kontynuowanie i tworzenie rytmów.
  • Klasyfikowanie przedmiotów według kilku cech jednocześnie.
  • Rozwijanie umiejętności różnicowania i nazywania kierunków w przestrzeni i na kartce.
  • Porównywanie liczebności dwóch zbiorów, posługiwanie się zwrotami: o ile mniej, o ile więcej, tworzenie zbiorów równolicznych, wskazywanie części wspólnej.
  • Posługiwanie sie liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie możliwości.
  • Mierzenie za pomocą wspólnej miary, porównywanie długości przedmiotów.