I. Postanowienia ogólne
§1
- Rada rodziców jest organem działającym na terenie Przedszkola. Stanowi reprezentację rodziców dzieci uczęszczających do Przedszkola nr 67 przy ul. Sonaty 6A w Warszawie.
- Rada rodziców działa na podstawie Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe
i niniejszego Regulaminu Rady rodziców zwanego dalej Regulaminem.
§2
- Rada rodziców liczy co najmniej 12 członków (co najmniej 15 członków przy 5 oddziałach) po minimum 3 osoby z każdego oddziału.
- Kadencja Rady rodziców trwa 1 rok.
- W uzasadnionych przypadkach, jeśli w czasie kadencji, ze składu Rady rodziców ubędzie więcej niż 1/3 członków, dopuszcza się zorganizowanie wyborów uzupełniających skład Rady.
- Decyzję o przeprowadzeniu wyborów uzupełniających podejmuje Rada rodziców
w głosowaniu jawnym.
§3
- Rada może tworzyć komisje i zespoły doradcze mające charakter opiniująco – doradczy.
II. Tryb powoływania członków do Rady rodziców
§4
- Wybory odbywają się na podstawie Ordynacji Wyborczej.
- Wybory do Rady rodziców przeprowadzone są corocznie, we wrześniu, na pierwszym zebraniu rodziców każdego oddziału.
- Rodzice dzieci danego oddziału, zgromadzeni na zebraniu, wybierają spośród siebie 6 kandydatów, z których wybranych zostaje 3 z najwyższą liczbą głosów.
- Wybrana Rada Oddziałowa liczy nie mniej 3 osoby.
- Do oddziału w wyborach uprawnieni są rodzice dzieci uczęszczających do danego oddziału. Jedno dziecko może reprezentować w wyborach jeden rodzic.
§5
- Wybory Rad Oddziałowych przeprowadza Komisja Skrutacyjna wybrana w głosowaniu jawnym spośród uczestników zebrania. Do Komisji nie mogą wchodzić osoby kandydujące do Rady Oddziałowej.
§6
- Wybory Rad Oddziałowych odbywają się w głosowaniu tajnym na zasadach ustalonych przez rodziców uczestniczących w zebraniu, według ustalonej ordynacji wyborczej.
- Wybrani członkowie Rady Oddziałowej są przedstawicielami Rady rodziców.
§7
- Obwieszczenie wyników wyborów, podanie do wiadomości składu Rady rodziców
i zwołanie pierwszego posiedzenia Rady należy do obowiązków Dyrektora Przedszkola. - Pierwsze posiedzenie Rady rodziców powinno odbyć się nie później niż 14 dni od terminów wyborów.
III. Skład struktury Rady Rodziców
§8
- Rada rodziców wybiera ze swojego grona Przewodniczącego Rady, Zastępcę Przewodniczącego, Skarbnika i Sekretarza.
§9
- Rada rodziców wybiera spośród siebie Komisję Rewizyjną, która musi liczyć nie mniej niż trzy osoby.
- Komisja Rewizyjna wybiera spośród siebie Przewodniczącego.
§10
- Zadaniem Komisji rewizyjnej jest kontrola:
- realizacji Uchwał podejmowanych przez Radę rodziców,
- gromadzenia i wydatkowania funduszy Rady rodziców,
- Rada rodziców składa coroczne sprawozdanie ogółowi rodziców wraz z wnioskami pokontrolnymi.
IV. Cele, zadania i kompetencje Rady rodziców
§11
- Do zakresu działań Rady rodziców należy w szczególności:
- współudział w realizacji zadań ogólno przedszkolnych, a w tym:
- współudział rodziców i środowiska społecznego do realizacji programu rozwoju przedszkola;
- popularyzowanie wiedzy o wychowaniu w placówce i działaniach dydaktycznych;
- pomoc Dyrektorowi i Radzie Pedagogicznej w realizowaniu funkcji palcówki w podnoszeniu jakości pracy;
- organizowanie prac społeczno-użytecznych na rzecz Przedszkola;
- wzbogacanie wyposażenia Przedszkola;
- organizowanie wymiany doświadczeń wychowawczych między Rodzicami;
- pomoc dzieciom ubogim uczęszczającym do Przedszkola;
- udział w organizowaniu działalności kulturalnej, artystycznej, turystycznej
i sportowej dzieci; - wzbogacanie ceremoniału i zwyczajów przedszkolnych zgodnie z tradycją środowiska i regionu;
- rozwijanie z pomocą Rady Pedagogicznej poradnictwa wychowawczego dla Rodziców;
- udział w podnoszeniu higieny i kultury zdrowotnej, utrzymaniu higieny, ładu
i porządku w placówce; - pobierania danych personalnych w postaci deklaracji rodzica o gotowości do dokonywania ustalonych składek;
- opracowania deklaracji rodzica z minimalną ilością danych osobowych do rozliczeń
- wykazania zasad gromadzenia danych osobowych i ich zabezpieczania: papierowych dokumentów oraz nośników elektronicznych;
- przypisania odpowiedzialności osobowej za wyżej wymienione działania;
- stosowania przepisów prawa RODO i UODO w Polsce;
- uchwalanie Regulaminu Rady rodziców,
- uchwalanie preliminarza budżetowego Rady rodziców na dany rok szkolny,
- opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły lub placówki, o którym mowa w art. 56 ust. 2; Ustawy Prawo Oświaty (Dz.U. nr 59 z 2017 r.),
- opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez Dyrektora Przedszkola,
- opiniowanie ewentualnych projektów, innowacji, eksperymentów pedagogicznych oraz innych spraw istotnych dla Przedszkola,
- współpraca z innymi organami Przedszkola przy rozwiązywaniu spraw związanych
z bieżącym funkcjonowaniem Przedszkola.
- Rada rodziców ponadto może:
- występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad Przedszkolem
o zadbanie i dokonanie oceny działalności Przedszkola, jego Dyrektora lub nauczyciela. Wnioski kierowane przez Radę mają dla organu charakter wiążący, - uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych dzieci oraz potrzeb danego środowiska obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do dzieci, nauczycieli i rodziców,
- dokonywać wyboru swojego przedstawiciela do komisji konkursowej na stanowisko Dyrektora Przedszkola.
V. Postanowienia Rady rodziców
§12
- Posiedzenia Rady rodziców odbywają się w terminach ustalonych w rocznym harmonogramie, ustalonym na pierwszym posiedzeniu Rady.
- Poza terminami ustalonymi w harmonogramie, posiedzenia Rady rodziców zwołuje Przewodniczący, powiadamiając członków Rady co najmniej 7 dni przed terminem posiedzenia. W szczególnie uzasadnionych przypadkach przewodniczący może zwołać posiedzenie Rady w trybie pilnym, bez zachowania 7-dniowego terminu.
- Posiedzenie Rady rodziców mogą również być zwoływane w każdym czasie,
z inicjatywy 1/3 składu Rady oraz na wniosek Dyrektora Przedszkola lub Rady Pedagogicznej.
§13
- Przygotowanie posiedzenia Rady rodziców jest obowiązkiem Przewodniczącego Rady. Członkowie Rady rodziców otrzymują projekt porządku obrad na 7 dni przed posiedzeniem Rady.
- Posiedzenia Rady rodziców prowadzone są przez Przewodniczącego.
- W posiedzeniach Rady rodziców może brać udział, z głosem doradczym, Dyrektor Przedszkola lub inne osoby zaproszone przez Przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady.
- Posiedzenia Rady rodziców są ważne, o ile obecnych jest co najmniej połowa członków Rady.
- Jeśli na posiedzeniach rady będę uczestniczyły osoby trzecie (z wyłączeniem kadry Przedszkola nr 67), każda z osób zobligowana jest do podpisania oświadczenia o zachowaniu poufności danych osobowych oraz tajemnic prawem chronionych zgodnie z RODO i innymi przepisami.
§14
- Posiedzenia Rady rodziców są protokołowane.
- Protokoły posiedzeń Rady rodziców są sporządzane przez Sekretarza oraz opatrzone podpisami Przewodniczącego Rady oraz Sekretarza.
VI. Tryb podejmowania uchwał
§15
- Uchwały Rady rodziców podejmowane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.
- W sprawach personalnych, a także na formalny wniosek członków Rady, głosowanie odbywa się w trybie tajnym.
§16
- Uchwały Rady rodziców numerowane są w sposób ciągły w danym roku szkolnym.
§17
- Opinie Rady rodziców wydawane są w takim samym trybie jak uchwały.
VII. Prawa i obowiązki prezydium i członków Rady rodziców
§18
- Zadaniem Przewodniczącego Rady rodziców jest:
- kierowanie całokształtem prac Rady rodziców,
- pracowanie projektu planu wraz z planem finansowym na dany rok szkolny,
z uwzględnieniem zadań wynikających z rocznego planu pracy Przedszkola, - współdziałanie ze wszystkimi członkami Rady rodziców, włączanie ich do realizacji planu pracy,
- zwoływanie i prowadzenie zebrań Rady rodziców,
- kierowanie działalnością finansową Rady rodziców,
- przekazywanie Dyrektorowi opinii i postulatów Rady rodziców dotyczących działalności przedszkola.
- Zadaniem Zastępcy Przewodniczącego Rady rodziców jest:
- przejecie obowiązków Przewodniczącego Rady każdorazowo podczas jego nieobecności.
- Zadaniem skarbnika Rady rodziców jest:
- czuwanie nad rytmiczną realizacją planu finansowego i prawidłowym oraz celowym gospodarowaniem funduszami Rady rodziców,
- sprawdzanie na bieżąco dokumentów finansowych Rady rodziców, kontrolowanie prawidłowości oraz zatwierdzanie ich do wypłaty,
- podawanie do wiadomości ogółowi rodziców stanu operacji finansowych Rady, każdorazowo na życzenie rodziców
- Zadaniem Sekretarza jest:
- sporządzanie protokołów z posiedzeń prezydium Rady rodziców,
- załatwianie spraw administracyjnych związanych z działalnością Rady rodziców.
- Zadaniem Komisji Rewizyjnej Rady rodziców jest:
- dokonywanie raz do roku kontroli dokumentów finansowych, stanu gotówki
w kasie Rady rodziców i zdawanie sprawozdania na forum rady oraz informowanie
o tym ogółu rodziców, - kontrolowanie raz w roku działalności finansowo – gospodarczej w zakresie zgodności z przepisami dotyczącymi zasad prowadzenia gospodarki finansowej i rachunkowości.
- Członkowie Rady rodziców mają prawo:
- dostępu do wszystkich informacji i dokumentów związanych z organizacją
i przebiegiem procesu dydaktyczno–wychowawczo–opiekuńczego, z wyłączeniem informacji i dokumentów uznanych za poufne lub dotyczących spraw personalnych, - wypowiadania swoich opinii we wszystkich sprawach Przedszkola,
- głosowania na równych prawach we wszystkich decyzjach podejmowanych przez Radę rodziców,
- członkowie Rady rodziców mają obowiązek aktywnego uczestnictwa
w posiedzeniach i pracach Rady.
VIII. Zasady działalności finansowej Rady rodziców
§19
- Rada rodziców może gromadzić fundusze przeznaczone na działalność statutową przedszkola.
- Fundusze Rady rodziców powstają z dobrowolnych składek rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola oraz darowizn lub sponsoringu.
- Ustaloną składkę rodzice wpłacają comiesięcznie, wraz z pozostałymi opłatami za przedszkole tj. do każdego 10 dnia miesiąca.
- Pieniądze przyjmowane są na rachunek bankowy Rady rodziców.
- Fundusze Rady rodziców rozliczane są poprzez raporty kasowe.
- Rada rodziców ustala roczny plan finansowy wydatków tzw. Preliminarz.
- Rada rodziców upoważnia Przewodniczącego Rady rodziców oraz Skarbnika do wydatkowania funduszy zgromadzonych na rachunku bankowym Rady rodziców zgodnie z zatwierdzonym rocznym Preliminarzem.
- Przewodniczący Rady rodziców wraz ze Skarbnikiem Rady rodziców mogą bez zwoływania Prezydium Rady rodziców dokonać wydatkowania pieniędzy niezaplanowanych w Preliminarzu – do kwoty w sumie 3 tyś zł w trakcie kadencji.
- Wolne środki przechodzące na kolejny rok szkolny powinny zostać na rachunku bankowym Rady rodziców i na pierwszym zebraniu w nowym roku szkolnym, Rada rodziców podejmuje uchwałę o wydatkowaniu pozostałych środków finansowych.
§20
- Szczegółowe zasady wydatkowania funduszu ustala corocznie Rada rodziców
w planie finansowym wydatków (Preliminarzu).
§21
- Dokumenty finansowe przed zaksięgowaniem zatwierdza Skarbnik Rady rodziców.
§22
- Protokoły finansowe z wydatków Rady rodziców sporządzane zostaną do 10 dnia każdego następnego miesiąca. Protokół podpisywany jest przez Skarbnika Rady rodziców oraz zatwierdzany przez Przewodniczącego Rady rodziców.
IX. Postanowienia końcowe
§ 23
- Regulamin obowiązuje wszystkich członków Rady rodziców.
- Zmiany w regulaminie mogą być dokonane na wniosek każdego z członków Rady rodziców, podjęte większością głosów.
- Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia.