Grupa I „Gwiazdeczki”
1. Zwierzęta naszych pół i lasów
– wzbogacanie wiadomości na temat zwierząt i ich środowisk,
– rozwijanie umiejętności uważnego słuchania utworów muzycznych,
– kształtowanie pojęć dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni,
– poszerzanie wiedzy na temat ptaków,
– rozwijanie spostrzegawczości.
2. Dbamy o przyrodę
– wzbogacanie wiedzy o sposobach ochrony przyrody,
– rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
– wyrabianie nawyku segregowania śmieci,
-rozwijanie umiejętności wokalnych,
– zapoznanie z pracami wykonywanymi w ogrodzie,
– poszerzanie wiedzy na temat kwiatów.
3. Moja ojczyzna
– zapoznanie z symbolami narodowymi: flagą i godłem,
– wzbogacanie wiedzy przyrodniczej,
– zachęcanie do aktywnego wypoczynku na łonie natury,
– poznawanie opowieści o warszawskiej Syrence,
– kształtowanie poczucia tożsamości narodowej,
– rozwijanie sprawności manualnej
Grupa II „Słoneczka
Tydzień 1: Wesołe pisanki
Tydzień 2: Dzień i noc
Tydzień 3: Mali ekolodzy
Tydzień 4: Kolorowe witaminy
Umiejętności dzieci 3 – letnich:
- Interesuje się książkami. Wypowiada się na temat ilustracji.
- Porównuje obrazki, dostrzega podobieństwa i różnice.
- Zna niektóre zwyczaje związane ze świętami wielkanocnymi.
- Poszerza zasób słownictwa. Stara się mówić wyraźnie.
- Wykonuje prace plastyczne różnymi technikami (wyklejanka z plasteliny, maluje farbami, kolaż)
- Utrzymuje porządek w miejscu pracy.
- Układa obrazek pocięty na części.
- Łączy przyczynę ze skutkiem. Myśli logicznie.
- Porządkuje przedmioty zgodnie z określoną zasadą, np. od najmniejszego do największego.
- Doskonali umiejętność liczenia.
- Posługuje się liczebnikami głównymi.
- Porównuje wielkość, ciężar przedmiotów.
- Kontynuuje i układa szeregi rytmiczne.
- Klasyfikuje elementy.
- Określa położenie przedmiotów w przestrzeni.
- Wie, że są określone pory dnia i łączy je z wykonywanymi wtedy czynnościami.
- Zna stałe następstwo dnia i nocy.
- Zna i nazywa niektóre zwierzęta aktywne w nocy.
- Słucha krótkich utworów literackich i rozmawia na ich temat.
- Współpracuje podczas zabawy.
- Przestrzega reguł zabawy.
- Rozpoznaje zmianę tempa muzyki oraz zmianę wysokości dźwięku.
- Potrafi regulować fazę wdech i wydechu.
- Uczestniczy w zabawach teatralnych.
- Ćwiczy chwyt pisarski.
- Kształtuje postawę proekologiczną. Wie, że należy segregować śmieci.
- Zna i opisuje charakterystyczne cechy środowiska lasu.
- Wie, jakie znaczenie dla człowieka i środowiska ma woda.
- Rozumie, że należy dbać o zdrowie.
- Wie, że należy zdrowo się odżywiać (jedzenie warzyw i owoców).
- Przygotowuje zdrowe kanapki.
- Spożywa posiłek, zachowując czystość w miejscu jedzenia.
- Uczestniczy w zabawach ruchowych i rytmicznych.
Umiejętności dzieci 4 – letnich:
- Stara się uczestniczyć w rozmowach na bliskie mu tematy.
- Słucha tekstów literackich i rozmawia na ich temat.
- Odróżnia elementy fikcyjne od realistycznych.
- Potrafi zainscenizować opowiadanie z wykorzystaniem kukiełek.
- Zna niektóre tradycje związane z Wielkanocą.
- Dzieli proste wyrazy na sylaby.
- Rozumie znaczenie wyrazów: luneta, astronom, globus.
- Przelicza elementy w zbiorze.
- Dostrzega i kontynuuje układy rytmiczne.
- Porusza się w przestrzeni zgodnie z instrukcją: w prawo, w lewo, do przodu, do tyłu.
- Segreguje przedmioty według określonych zasad.
- Składa obrazki pocięte na kilka części. Opowiada o utworzonej ilustracji.
- Wykonuje kompozycje przestrzenne z różnorodnego materiału plastycznego.
- Potrafi ruchem zilustrować muzykę.
- Odgrywa scenki pantomimiczne.
- Prowadzi obserwacje przyrodnicze. Jest zainteresowane otaczającym światem.
- Rozumie znaczenie Światowego Dnia Ziemi. Wie, że należy dbać o środowisko.
- Rozumie, jakie jest znaczenie wody w przyrodzie. Wie, że należy ją oszczędzać.
- Przeprowadza proste doświadczenia.
- Rozwija myślenie przyczynowo-skutkowe.
- Rozumie stałe następstwo dnia i nocy.
- Zna niektóre zwierzęta prowadzące nocny tryb życia.
- Rozwija koordynację wzrokowo-ruchową.
- Rysuje po śladzie. Koloruje. Obrysowuje szablony.
- Wznosi konstrukcje z klocków.
- Odczytuje przepis kulinarny zapisany za pomocą prostych symboli.
- Jest sprawne ruchowo, wykonuje ćwiczenia gimnastyczne.
- Wygrywa rytm na przedmiotach.
- W miarę swoich możliwości ubiera się i rozbiera samodzielnie.
- Rozumie, że należy dostosowywać ubiór do pogody.
- Rozpoznaje przedmioty służące do dbania o higienę.
- Potrafi wskazać produkty zdrowe i niezdrowe.
- Właściwie zachowuje się podczas posiłków, nakrywa do stołu i sprząta po sobie.
Grupa III „Krasnale”
Krąg tematyczny: Wielkanocne to pisanki, wyklejanki, malowanki
• Budzenie zainteresowania zwyczajami i tradycjami związanymi ze świętami wielkanocnymi;
• Wyzwalanie ekspresji i rozwijanie sprawności ruchowej;
• Wyrabianie umiejętności kolejnego wypowiadania się podczas rozmów z całą grupą, wdrażanie do słuchania koleżanek i kolegów;
• Rozwijanie możliwości wokalnych przez śpiew indywidualny i grupowy;
• Doskonalenie sprawności manualnej oraz poczucia estetyki w toku twórczych działań plastycznych.
Krąg tematyczny: Na wsi zawsze jest wesoło, tyle pól i zwierząt wkoło
• Ćwiczenie prawidłowego funkcjonowania aparatu oddechowego i artykulacyjnego;
• Uświadomienie potrzeby hodowania niektórych roślin jako niezbędnych do wyżywienia człowieka;
• Umożliwienie dzieciom poznania życia w środowisku wiejskim i najbliższego środowiska wiejskiego – podwórka;
• Kształtowanie umiejętności liczenia w możliwie szerokim zakresie oraz klasyfikowanie według cech jakościowych;
• Kształtowanie umiejętności oceny zachowania bohaterów utworów literackich.
Krąg tematyczny: Nigdy nie bój się lekarza, gdy choroba się przydarza
• Wyrabianie nawyków prozdrowotnych;
• Zdyscyplinowanie i dbałość o zdrowie własne i innych członków społeczności przedszkolnej;
• Dbanie o zmysły posługiwanie się głosem o umiarkowanym natężeniu, unikanie krzyku w zabawie;
• Kształtowanie nawyku dbania o czystość w najbliższym otoczeniu;
• Kształtowanie umiejętności językowych, wzbogacanie słownictwa;
• Rozwijanie świadomości wartości zdrowia i konieczności dbania o nie.
Krąg tematyczny: Stop! Zabraniam! Zakazuję! Śmieci w worki się pakuje!
• Kształtowanie szacunku do przyrody w jej naturalnej formie;
• Dostarczanie wiedzy o zagrożeniach środowiska i sposobach ochrony;
• Wyrabianie nawyków dbałości o czystość i porządek otoczenia;
• Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na podany temat.
Grupa IV „Skrzaty”
Gr IV „Skrzaty”
Krąg tematyczny: Wielkanocne to pisanki, wyklejanki, malowanki
• Zapoznanie dzieci z tradycją świąt wielkanocnych.
• Doskonalenie umiejętności tworzenia zbiorów, przeliczania i porównywania liczby elementów w zbiorze.
• Rozwijanie samodzielności w zakresie samoobsługi i wykonywania prac użytecznych.
• Rozwijanie zdolności uważnego słuchania ze zrozumieniem i krytycznego odbioru utworu literackiego (dostrzeganie jego humorystycznych treści, nazywanie pozytywnych i negatywnych cech charakteru bohaterów).
• Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, rozumienie zmian odwracalnych i nieodwracalnych.
• Przygotowanie do nauki pisania kształtowanie lepszej koordynacji wzrokowo-ruchowej i wyrabianie płynności ruchów ręki w kreśleniu szlaczków literopodobnych zgodnie z kierunkiem kreślenia.
Krąg tematyczny: Na wsi zawsze jest wesoło, tyle pól i zwierząt wkoło
• Umożliwienie dzieciom zdobywania wiedzy na temat wsi i zwierząt hodowlanych (uświadomienie potrzeby hodowania zwierząt, wskazanie, jakie korzyści przynosi to człowiekowi).
• Wspieranie dzieci w podejmowaniu prób globalnego czytania prostych wyrazów.
• Umożliwianie zdobywania doświadczeń w mówieniu oraz byciu słuchanym.
• Wdrażanie do właściwego, bezpiecznego posługiwania się narzędziami oraz kształcenie umiejętności organizowania sobie miejsca do pracy.
Krąg tematyczny: Nigdy nie bój się lekarza, gdy choroba się przydarza
• Kształtowanie u dzieci intuicyjnego rozumienia zdrowia.
• Zapoznawanie z zawodem lekarza, kształtowanie pozytywnego stosunku do pracowników służby zdrowia.
• Kształtowanie właściwych zachowań związanych z wizytami w gabinecie lekarskim.
• Wyrabianie u dzieci zdrowych nawyków żywieniowych, przyzwyczajanie do dbania o sprawność fizyczną i własne zdrowie.
• Rozwijanie zdolności kodowania i dekodowania informacji za pomocą symboli i słów.
• Kształtowanie właściwego stosunku do ludzi chorych (współczucie, chęć niesienia pomocy).
Krąg tematyczny: Stop! Zabraniam! Zakazuję! Śmieci w worki się pakuje!
• Kształtowanie u dzieci przekonania o konieczności poszanowania przyrody i obowiązku dbania o nią.
• Zapoznanie z przyczynami zanieczyszczania środowiska naturalnego (wody, gleby, powietrza).
• Zachęcanie do czynnego udziału w akcjach propagujących idee ekologiczne (np. w akcji „Sprzątanie świata”).
• Rozwijanie umiejętności grupowania, porządkowania różnych rzeczy.
• Rozwijanie umiejętności uogólniania, wnioskowania i wypowiadania się w sposób zrozumiały dla innych.
• Zachęcanie dzieci do eksperymentalnego poznawania świata przyrody.
• Wdrażanie do samodzielnego podziału zadań podczas pracy w grupie.