Grupa I „Gwiazdeczki”

1. Zwierzęta naszych pół i lasów

– wzbogacanie wiadomości na temat zwierząt i ich środowisk,

– rozwijanie umiejętności uważnego słuchania utworów muzycznych,

– kształtowanie pojęć dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni,

– poszerzanie wiedzy na temat ptaków, 

– rozwijanie spostrzegawczości.

2. Dbamy o przyrodę

– wzbogacanie wiedzy o sposobach ochrony przyrody,

– rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,

– wyrabianie nawyku segregowania śmieci,

-rozwijanie umiejętności wokalnych,

– zapoznanie z pracami wykonywanymi w ogrodzie,

– poszerzanie wiedzy na temat kwiatów.

3. Moja ojczyzna

– zapoznanie z symbolami narodowymi: flagą i godłem,

– wzbogacanie wiedzy przyrodniczej,

– zachęcanie do aktywnego wypoczynku na łonie natury,

– poznawanie opowieści o warszawskiej Syrence, 

– kształtowanie poczucia tożsamości narodowej,

– rozwijanie sprawności manualnej

Grupa II „Słoneczka

Tydzień 1: Wesołe pisanki

Tydzień 2: Dzień i noc

Tydzień 3: Mali ekolodzy

Tydzień 4: Kolorowe witaminy

Umiejętności dzieci 3 – letnich:

  • Interesuje się książkami. Wypowiada się na temat ilustracji.
  • Porównuje obrazki, dostrzega podobieństwa i różnice.
  • Zna niektóre zwyczaje związane ze świętami wielkanocnymi.
  • Poszerza zasób słownictwa. Stara się mówić wyraźnie.
  • Wykonuje prace plastyczne różnymi technikami (wyklejanka z plasteliny, maluje farbami, kolaż)
  • Utrzymuje porządek w miejscu pracy.
  • Układa obrazek pocięty na części.
  • Łączy przyczynę ze skutkiem. Myśli logicznie.
  • Porządkuje przedmioty zgodnie z określoną zasadą, np. od najmniejszego do największego.
  • Doskonali umiejętność liczenia.
  • Posługuje się liczebnikami głównymi.
  • Porównuje wielkość, ciężar przedmiotów.
  • Kontynuuje i układa szeregi rytmiczne.
  • Klasyfikuje elementy.
  • Określa położenie przedmiotów w przestrzeni.
  • Wie, że są określone pory dnia i łączy je z wykonywanymi wtedy czynnościami.
  • Zna stałe następstwo dnia i nocy.
  • Zna i nazywa niektóre zwierzęta aktywne w nocy.
  • Słucha krótkich utworów literackich i rozmawia na ich temat.
  • Współpracuje podczas zabawy.
  • Przestrzega reguł zabawy.
  • Rozpoznaje zmianę tempa muzyki oraz zmianę wysokości dźwięku.
  • Potrafi regulować fazę wdech i wydechu.
  • Uczestniczy w zabawach teatralnych.
  • Ćwiczy chwyt pisarski.
  • Kształtuje postawę proekologiczną. Wie, że należy segregować śmieci.
  • Zna i opisuje charakterystyczne cechy środowiska lasu.
  • Wie, jakie znaczenie dla człowieka i środowiska ma woda.
  • Rozumie, że należy dbać o zdrowie.
  • Wie, że należy zdrowo się odżywiać (jedzenie warzyw i owoców).
  • Przygotowuje zdrowe kanapki.
  • Spożywa posiłek, zachowując czystość w miejscu jedzenia.
  • Uczestniczy w zabawach ruchowych i rytmicznych.

Umiejętności dzieci 4 – letnich:

  • Stara się uczestniczyć w rozmowach na bliskie mu tematy.
  • Słucha tekstów literackich i rozmawia na ich temat.
  • Odróżnia elementy fikcyjne od realistycznych.
  • Potrafi zainscenizować opowiadanie z wykorzystaniem kukiełek.
  • Zna niektóre tradycje związane z Wielkanocą.
  • Dzieli proste wyrazy na sylaby.
  • Rozumie znaczenie wyrazów: luneta, astronom, globus.
  • Przelicza elementy w zbiorze.
  • Dostrzega i kontynuuje układy rytmiczne.
  • Porusza się w przestrzeni zgodnie z instrukcją: w prawo, w lewo, do przodu, do tyłu.
  • Segreguje przedmioty według określonych zasad.
  • Składa obrazki pocięte na kilka części. Opowiada o utworzonej ilustracji.
  • Wykonuje kompozycje przestrzenne z różnorodnego materiału plastycznego.
  • Potrafi ruchem zilustrować muzykę.
  • Odgrywa scenki pantomimiczne.
  • Prowadzi obserwacje przyrodnicze. Jest zainteresowane otaczającym światem.
  • Rozumie znaczenie Światowego Dnia Ziemi. Wie, że należy dbać o środowisko.
  • Rozumie, jakie jest znaczenie wody w przyrodzie. Wie, że należy ją oszczędzać.
  • Przeprowadza proste doświadczenia.
  • Rozwija myślenie przyczynowo-skutkowe.
  • Rozumie stałe następstwo dnia i nocy.
  • Zna niektóre zwierzęta prowadzące nocny tryb życia.
  • Rozwija koordynację wzrokowo-ruchową.
  • Rysuje po śladzie. Koloruje. Obrysowuje szablony.
  • Wznosi konstrukcje z klocków.
  • Odczytuje przepis kulinarny zapisany za pomocą prostych symboli.
  • Jest sprawne ruchowo, wykonuje ćwiczenia gimnastyczne.
  • Wygrywa rytm na przedmiotach.
  • W miarę swoich możliwości ubiera się i rozbiera samodzielnie.
  • Rozumie, że należy dostosowywać ubiór do pogody.
  • Rozpoznaje przedmioty służące do dbania o higienę.
  • Potrafi wskazać produkty zdrowe i niezdrowe.
  • Właściwie zachowuje się podczas posiłków, nakrywa do stołu i sprząta po sobie.

Grupa III „Krasnale”

Krąg tematyczny: Wielkanocne to pisanki, wyklejanki, malowanki

• Budzenie zainteresowania zwyczajami i tradycjami związanymi ze świętami wielkanocnymi;

• Wyzwalanie ekspresji i rozwijanie sprawności ruchowej;

• Wyrabianie umiejętności kolejnego wypowiadania się podczas rozmów z całą grupą, wdrażanie do słuchania koleżanek i kolegów;

• Rozwijanie możliwości wokalnych przez śpiew indywidualny i grupowy;

• Doskonalenie sprawności manualnej oraz poczucia estetyki w toku twórczych działań plastycznych.

Krąg tematyczny: Na wsi zawsze jest wesoło, tyle pól i zwierząt wkoło

• Ćwiczenie prawidłowego funkcjonowania aparatu oddechowego i artykulacyjnego;

• Uświadomienie potrzeby hodowania niektórych roślin jako niezbędnych do wyżywienia człowieka;

• Umożliwienie dzieciom poznania życia w środowisku wiejskim i najbliższego środowiska wiejskiego – podwórka;

• Kształtowanie umiejętności liczenia w możliwie szerokim zakresie oraz klasyfikowanie według cech jakościowych;

• Kształtowanie umiejętności oceny zachowania bohaterów utworów literackich.

Krąg tematyczny: Nigdy nie bój się lekarza, gdy choroba się przydarza

• Wyrabianie nawyków prozdrowotnych;

• Zdyscyplinowanie i dbałość o zdrowie własne i innych członków społeczności przedszkolnej;

• Dbanie o zmysły  posługiwanie się głosem o umiarkowanym natężeniu, unikanie krzyku w zabawie;

• Kształtowanie nawyku dbania o czystość w najbliższym otoczeniu;

• Kształtowanie umiejętności językowych, wzbogacanie słownictwa;

• Rozwijanie świadomości wartości zdrowia i konieczności dbania o nie.

Krąg tematyczny: Stop! Zabraniam! Zakazuję! Śmieci w worki się pakuje!

• Kształtowanie szacunku do przyrody w jej naturalnej formie;

• Dostarczanie wiedzy o zagrożeniach środowiska i sposobach ochrony;

• Wyrabianie nawyków dbałości o czystość i porządek otoczenia;

• Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na podany temat.

Grupa IV „Skrzaty”

Gr IV „Skrzaty”

Krąg tematyczny: Wielkanocne to pisanki, wyklejanki, malowanki

• Zapoznanie dzieci z tradycją świąt wielkanocnych.

• Doskonalenie umiejętności tworzenia zbiorów, przeliczania i porównywania liczby elementów w zbiorze.

• Rozwijanie samodzielności w zakresie samoobsługi i wykonywania prac użytecznych.

• Rozwijanie zdolności uważnego słuchania ze zrozumieniem i krytycznego odbioru utworu literackiego (dostrzeganie jego humorystycznych treści, nazywanie pozytywnych i negatywnych cech charakteru bohaterów).

• Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, rozumienie zmian odwracalnych i nieodwracalnych.

• Przygotowanie do nauki pisania  kształtowanie lepszej koordynacji wzrokowo-ruchowej i wyrabianie płynności ruchów ręki w kreśleniu szlaczków literopodobnych zgodnie z kierunkiem kreślenia.

Krąg tematyczny: Na wsi zawsze jest wesoło, tyle pól i zwierząt wkoło

• Umożliwienie dzieciom zdobywania wiedzy na temat wsi i zwierząt hodowlanych (uświadomienie potrzeby hodowania zwierząt, wskazanie, jakie korzyści przynosi to człowiekowi).

• Wspieranie dzieci w podejmowaniu prób globalnego czytania prostych wyrazów.

• Umożliwianie zdobywania doświadczeń w mówieniu oraz byciu słuchanym.

• Wdrażanie do właściwego, bezpiecznego posługiwania się narzędziami oraz kształcenie umiejętności organizowania sobie miejsca do pracy.

Krąg tematyczny: Nigdy nie bój się lekarza, gdy choroba się przydarza

• Kształtowanie u dzieci intuicyjnego rozumienia zdrowia.

• Zapoznawanie z zawodem lekarza, kształtowanie pozytywnego stosunku do pracowników służby zdrowia.

• Kształtowanie właściwych zachowań związanych z wizytami w gabinecie lekarskim.

• Wyrabianie u dzieci zdrowych nawyków żywieniowych, przyzwyczajanie do dbania o sprawność fizyczną i własne zdrowie.

• Rozwijanie zdolności kodowania i dekodowania informacji za pomocą symboli i słów.

• Kształtowanie właściwego stosunku do ludzi chorych (współczucie, chęć niesienia pomocy).

Krąg tematyczny: Stop! Zabraniam! Zakazuję! Śmieci w worki się pakuje!

• Kształtowanie u dzieci przekonania o konieczności poszanowania przyrody i obowiązku dbania o nią.

• Zapoznanie z przyczynami zanieczyszczania środowiska naturalnego (wody, gleby, powietrza).

• Zachęcanie do czynnego udziału w akcjach propagujących idee ekologiczne (np. w akcji „Sprzątanie świata”).

• Rozwijanie umiejętności grupowania, porządkowania różnych rzeczy.

• Rozwijanie umiejętności uogólniania, wnioskowania i wypowiadania się w sposób zrozumiały dla innych.

• Zachęcanie dzieci do eksperymentalnego poznawania świata przyrody.

• Wdrażanie do samodzielnego podziału zadań podczas pracy w grupie.