Grupa I „Gwiazdeczki”
1. „Wiosna na wsi”
– wzbogacenie wiedzy o zwierzętach żyjących na wsi,
– rozwijanie możliwości językowych dzieci,
– poznawanie młodych zwierząt z wiejskiego podwórka,
– rozwijanie umiejętności liczenia, elementy zbioru,
– rozwijanie sprawności dłoni.
2. „Łąka w maju”
– wzbogacanie wiadomości na temat zwierząt żyjących na łące,
– rozwijanie umiejętności wokalnych,
– rozwijanie umiejętności liczenia, kodowania wyniku liczenia,
– wdrażanie do uważnego słuchania tekstów literackich,
– rozwijanie wyobraźni artystycznej.
3. „Święto rodziców”
– rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
– uwrażliwianie na różne gatunki muzyczne,
– kształtowanie pozytywnych relacji w rodzinie,
– poznawanie zawodów rodziców,
– tworzenie klimatu bliskości i bezpieczeństwa.
4. „Niby tacy sami, a jednak inni”
– kształtowanie postawy tolerancji,
– wdrażanie do kulturalnych zachowań,
– rozwijanie ciekawości poznawczej,
– uświadamianie podobieństwa między różnymi dziećmi,
– rozwijanie sprawności fizycznej.
Grupa II „Słoneczka”
Czego uczymy się w przedszkolu w grupie II:
Tydzień 1: Mój dom
Tydzień 2: Na wiejskim podwórku
Tydzień 3: Dla mamy i taty
Tydzień 4: Idziemy do zoo
Umiejętności dzieci 3 -letnich:
- Poznaje najbliższą okolicę – charakterystyczne miejsca i budynki.
- Wie, jak nazywa się kraj, w którym mieszka. Zna nazwę stolicy kraju.
- Rozpoznaje melodię hymnu narodowego oraz flagę narodową.
- Próbuje budować dłuższe wypowiedzi na dany temat.
- Słucha tekstów literackich.
- Rozpoznaje i nazywa niektóre zwierzęta hodowane na wsi.
- Rozpoznaje i nazywa niektóre zwierzęta egzotyczne.
- Rozpoznaje i naśladuje odgłosy niektórych zwierząt.
- Zna pochodzenie niektórych produktów spożywczych.
- Zna imiona członków najbliższej rodziny.
- Używa wyrazów oznaczających stopień pokrewieństwa (np.: babcia, dziadek, siostra, brat).
- Opowiada o swojej rodzinie.
- Rozpoznaje i stara się nazywać swoje uczucia.
- Stosuje określenia wielkości mały – duży, wysoki – niski.
- Określa położenie przedmiotów w przestrzeni.
- Porównuje liczebność zbiorów.
- Aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych.
- Interesuje się książkami.
- Jest spostrzegawcze.
- Wyszukuje szczegóły na ilustracjach i wypowiada się na ich temat.
- Dostosowuje ruch do tempa muzyki.
- Śpiewa proste piosenki.
- Buduje z klocków różne konstrukcje.
- Lepi z gliny, maluje, rysuje.
- Wykonuje upominki dla swoich najbliższych.
- Współdziała podczas zabaw i zajęć grupowych.
- W ustalony sposób korzysta z przyborów gimnastycznych.
- Wykonuje zadania zgodnie z poleceniem.
- Odkłada zabawki na miejsce.
Umiejętności dzieci 4 – letnich:
- Słucha tekstów literackich i wypowiada się na ich temat.
- Słucha ze zrozumieniem.
- Rozwija aparat mowy. Uczestniczy w zabawach artykulacyjnych.
- Buduje proste zdania.
- Zna nazwę swojego kraju.
- Rozpoznaje polskie symbole narodowe.
- Wie, że Polska jest w Unii Europejskiej.
- Rozpoznaje na mapie kontur Polski.
- Poznaje historię swojej miejscowości.
- Odczuwa przynależność do grupy przedszkolnej oraz do swojej rodziny.
- Odnosi się z szacunkiem do rodziców.
- Określa kierunki: prawa – lewa strona.
- Segreguje przedmioty według określonej cechy.
- Rozpoznaje figury geometryczne.
- Posługuje się pojęciem para.
- Mierzy długość za pomocą dostępnych przyrządów.
- Przeprowadza proste eksperymenty.
- Stara się wyciągać właściwe wnioski. Myśli logicznie.
- Rozumie znaczenie powietrza dla życia na ziemi.
- Rozpoznaje i nazywa zwierzęta hodowlane oraz zwierzęta egzotyczne.
- Wie, że zwierzęta mają zdolność odczuwania, przejawia wobec nich troskę.
- Rozpoznaje cechy wiejskiego krajobrazu.
- Poznaje i nazywa wiosenne kwiaty.
- Zna pożyteczną rolę dżdżownicy.
- Dba o zdrowie. Poznaje zasady zdrowego odżywiania się. Wykonuje sałatkę owocową.
- Rozwija spostrzegawczość.
- Posługuje się nożyczkami.
- Wykazuje się refleksem.
- Jest sprawne pod względem ruchowym.
- Przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas zabaw i wyjść poza teren przedszkola.
- Reaguje na zmianę tempa w muzyce.
- Uczy się prostych piosenek.
- Wykonuje prace plastyczno-techniczne.
Grupa III „ Krasnale”
Krąg tematyczny: Ktoś nam niebo pomalował. Witaj, tęczo kolorowa!
• Doskonalenie mowy dzieci przez układanie wielozdaniowych wypowiedzi na temat różnych zdarzeń, wysłuchanego tekstu;
• Tworzenie dzieciom warunków do odbierania świata wszystkimi zmysłami;
• Budzenie zainteresowania ciekawymi zjawiskami pogody;
• Uwrażliwianie na piękno otaczającego świata.
Krąg tematyczny: Ruch tu wielki, dźwięków moc, z traw na łące miękki koc
• Budzenie zainteresowania życiem małych zwierząt owadów, kształtowanie przyjaznego odnoszenia się do zwierząt;
• Doskonalenie umiejętności rozpoznawania barw podstawowych i pochodnych;
• Poznanie wybranych zwierząt żyjących w naturalnym środowisku (motyle, biedronki, mrówki), zwrócenie uwagi na ich pożyteczność, przezwyciężanie uprzedzeń i niechęci;
• Wyzwalanie ekspresji i rozwijanie sprawności ruchowej przez zabawy i ćwiczenia organizowane oraz te podejmowane spontanicznie przez dzieci;
• Stworzenie okazji do nawiązywania bliskości i serdecznych kontaktów podczas zabawy.
Krąg tematyczny: Wybrać zawód – trudna sprawa, dla nas jeszcze to zabawa
• Kształtowanie pojęć matematycznych przez zabawy matematyczne i dydaktyczne;
• Kształtowanie szacunku dla pracy ludzi, dostrzeganie, w jaki sposób działania człowieka przyczyniają się do ułatwienia życia codziennego;
• Tworzenie warunków do odbierania świata wszystkimi zmysłami;
• Zapoznanie z pracą ludzi różnych zawodów w bliskim i dalszym otoczeniu przedszkola podstawowe czynności;
• Stworzenie okazji do nabywania doświadczeń w mówieniu i byciu słuchanym;
• Rozwijanie mowy dzieci przez ćwiczenia aparatu artykulacyjnego.
Krąg tematyczny: Bukiet, prezent i cukierki, dziś rodziców dzień jest wielki
• Uświadomienie dzieciom znaczenia rodziców w ich życiu;
• Wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną przez udział w rodzinnych imprezach organizowanych w przedszkolu;
• Sprzyjanie rozwijaniu pozytywnego obrazu własnego Ja poprzez współdziałanie w grupie;
• Wdrażanie do stosowania form grzecznościowych, uprzejmego zachowania wobec siebie w trakcie zabaw dydaktycznych i tematycznych;
• Wprowadzenie w świat wartości uniwersalnych – miłość.
Grupa IV „Skrzaty”
Krąg tematyczny: Ktoś nam niebo pomalował. Witaj, tęczo kolorowa!
• Zachęcanie dzieci do twórczej ekspresji plastycznej i swobodnego eksperymentowania z kolorami, plamą i linią oraz do wykorzystywania różnych technik plastycznych.
• Poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla wiosny i lata.
• Uwrażliwianie dzieci na piękno polskich krajobrazów.
• Zachęcanie do oglądania dzieł malarskich i rozmawiania o nich.
• Stwarzanie okazji do działalności plastycznej związanej z przeżyciami muzycznymi.
• Wspieranie dzieci w budowaniu poczucia własnej wartości i zachęcanie do prezentowania swoich prac.
• Rozwijanie umiejętności obdarzania innych uwagą i cierpliwego oczekiwania na swoją kolej.
• Rozwijanie umiejętności relaksowania się podczas słuchania utworów literackich i muzycznych.
Krąg tematyczny: Ruch tu wielki, dźwięków moc, z traw na łące miękki koc
• Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych przez poznanie ekosystemu łąki oraz jej mieszkańców.
• Doskonalenie umiejętności spostrzegania cech zewnętrznych i formułowania ustnej charakterystyki.
• Rozwijanie wrażliwości słuchowej.
• Rozwijanie zdolności do przeprowadzania analizy i syntezy słuchowej.
• Rozwijanie mowy przez ćwiczenia oddechowe.
• Kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania.
• Rozwijanie umiejętności współpracy w zespole z uwzględnieniem samodzielnego podziału zadań.
• Rozwijanie wyobraźni i koordynacji wzrokowo-ruchowej w zabawach plastycznych i konstrukcyjnych.
Krąg tematyczny: Wybrać zawód – trudna sprawa, dla nas jeszcze to zabawa
• Zapoznanie dzieci ze specyfiką wybranych zawodów z najbliższego otoczenia.
• Wdrażanie do przewidywania dobrych i złych skutków sytuacji życiowych oraz uświadomienie konsekwencji wynikających z różnych zachowań.
• Rozwijanie chęci służenia innym i niesienia pomocy.
• Doskonalenie sprawności manualnej i umiejętności bezpiecznego posługiwania się nożyczkami.
• Rozwijanie wrażliwości słuchowej.
• Rozwijanie intuicji geometrycznej.
• Kształtowanie zdolności przeprowadzania analizy i syntezy słuchowej.
Krąg tematyczny: Bukiet, prezent i cukierki, dziś rodziców dzień jest wielki
• Kształtowanie u dzieci świadomości własnej roli społecznej w rodzinie oraz ról innych jej członków i związanych z tym obowiązków.
• Uwrażliwienie dzieci na potrzebę dzielenia się z innymi.
• Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat w sposób zrozumiały dla otoczenia i formułowania myśli w formie zdań poprawnych gramatycznie i składniowo.
• Budzenie u dzieci poczucia własnej wartości i wiary we własne siły przez angażowanie ich w organizowanie przyjęcia i przedstawienia.
• Stwarzanie dzieciom sytuacji, w których mogą nabierać pozytywnych doświadczeń w prezentowaniu się na scenie, i wspieranie ich w pokonywaniu tremy i nieśmiałości.