Grupa I „Gwiazdeczki”
Krąg tematyczny: Wszyscy razem się bawimy, wszystkie strachy przegonimy
- Oswajanie strachu przed nieznanym i własną wybujałą wyobraźnią.
- Doskonalenie znajomości kolorów i barw.
- Poznanie zwierząt prowadzących nocny tryb życia.
- Nabieranie pewności w wypowiadaniu własnego zdania w rozmowie na określony temat.
Krąg tematyczny: Porządkami czas się zająć, zaraz goście przybywają
- Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za najbliższe otoczenie, porządek i czystość w nim panujące.
- Poznanie czynności gospodarczych wykonywanych w domu.
- Zaangażowanie w czynności prospołeczne
Krąg tematyczny: W całym domu pachnie lasem, to już święta są za pasem
- Wprowadzenie świątecznego nastroju.
- Przybliżenie dzieciom tradycji świątecznych Bożego Naradzenia.
- Estetyczne wykonywanie ozdób choinkowych, czynny udział w dekoracji drzewka świątecznego i sali.
- Integrowanie dzieci i ich rodzin z przedszkolem
Grupa II „Słoneczka”
- Mikołaju, czekamy!
– poznanie postaci biskupa Mikołaja, zwrócenie uwagi na potrzeby, pragnienia nasze i innych oraz radość z otrzymywania i dawania prezentów, stwarzanie sytuacji sprzyjających obdarowywaniu innych
– poznanie tradycji związanych ze Świętami Bożego Narodzenia, zapoznanie ze zwyczajem składania życzeń, projektowanie kartek świątecznych
– nauka tworzenia kompozycji plastycznych techniką kolażu
– aktywizowanie myślenia, rozwijanie pomysłowości
– kształtowanie odporności emocjonalnej
– rozwijanie umiejętności liczenia, kształtowanie umiejętności porównywania wysokości osób i przedmiotów
– kształtowanie poczucia rytmu i wyobraźni ruchowej
– wdrażanie do uważnego słuchania, nauka dekodowania informacji, czerpanie radości i satysfakcji ze wspólnego działania
– wdrażanie do słuchania dłuższych opowiadań, wzbogacanie słownictwa
2. Zabawa w teatr
– poznawanie teatru i obowiązujących w nim zasad, poznanie pojęć związanych z teatrem
– zapoznanie z techniką inscenizacji z wykorzystaniem teatru cieni, zapoznanie ze zjawiskiem powstawania cienia, dostrzeganie związków przyczynowo – skutkowych
– wprowadzenie atmosfery humoru i dobrej zabawy, kształtowanie otwartości i śmiałości poprzez odtwarzanie ról
– nauka i doskonalenie umiejętności chodzenia po obwodzie koła, kształtowanie umiejętności odtwarzania prostych rytmów, rozwijanie ekspresji twórczej: słownej i ruchowej
– nauka przewidywania skutków pewnych zachowań
– zachęcanie do podejmowania zabaw badawczych, rozwijających zmysł dotyku, rozwijanie wrażliwości czuciowej
– rozwijanie mowy narracyjnej i dialogowej
– wyrażanie emocji za pomocą różnych środków wyrazu: ekspresji słownej, plastycznej, ruchowej, budowanie zaufania i poczucia bezpieczeństwa
3. Tropy na śniegu
– poznanie charakterystycznych cech zimy, wzbogacenie zasobu słownictwa czynnego, związanego z aktualną porą roku, dostrzeganie piękna zimowego krajobrazu, przestrzeganie ustalonych zasad podczas spaceru, stwarzanie okazji do dzielenia się wrażeniami i doświadczeniami ze spaceru
– rozwijanie wrażliwości estetycznej na zróżnicowanie odcieni bieli oraz fakturę
– rozwijanie umiejętności plastycznych, wdrażanie do sprzątania po zakończonej pracy
– rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej
– poznanie zwierząt, które zasypiają na zimę oraz tych, które trzeba dokarmiać o tej porze roku
– poznanie właściwości śniegu i lodu, budzenie ciekawości poznawczej, prowadzenie obserwacji ukierunkowanej
– wdrażanie do przestrzegania zasad higieny i bezpieczeństwa podczas zabaw śniegiem i na lodzie
– uwrażliwienie na słuchaną muzykę; na dźwięki wysokie i niskie
– uświadomienie dzieciom, że ubiór ma wpływ na nasze zdrowie, kształtowanie umiejętności ubierania się w zależności od pogody
4. Stroimy choinkę
– wzbogacenie wiedzy na temat tradycji bożonarodzeniowych, poznanie znaczenia słów tradycja, zwyczaj, tworzenie rodzinnej atmosfery świąt
– grupowanie przedmiotów według określonych kryteriów, ustalanie liczebności zbiorów, rozróżnianie liczenia błędnego od poprawnego
– kodowanie i dekodowanie informacji
– nauka uważnego słuchania zdania innych oraz spokojnego przedstawiania swoich sądów i opinii, nauka dochodzenia do wspólnych ustaleń, próby samodzielnego rozwiązywania problemów
– nabywanie umiejętności posługiwania się różnymi technikami plastycznymi oraz różnymi przyborami
– kształtowanie umiejętności określania wielkości: mały – duży
– rozwijanie sprawności manualnych, grafomotorycznych
– ćwiczenia aparatu mowy
– rozbudzanie zainteresowania muzyką, ćwiczenie percepcji słuchowej, wrażliwości ruchowej, kształtowanie poczucia własnego ciała w przestrzeni
Grupa III „Krasnale”
- Listy do Mikołaja
Dziecko:
- Potrafi opisać wygląd św. Mikołaja
- Zna legendę o św. Mikołaju
- Rozwija zdolności manualne
- Wypowiada się za pomocą różnych technik plastycznych
- Wykonuje zadania zgodnie z treścią utworów
- Czerpie radość ze spotkania z Mikołajem
2. Świąteczne drzewko
Dziecko
- Poznaje zwyczaje związane ze Świętami Bożego Narodzenia
- Współdziała z dorosłymi w ubieraniu choinki, wykonuje proste ozdoby choinkowe
- Wykonuje prace plastyczne przeznaczone do dekoracji własnej sali i innych pomieszczeń przedszkola
- Bierze udział w zabawach muzycznych, tanecznych, ruchowych
- Poznaje tradycje śpiewania kolęd w czasie Świąt Bożego Narodzenia
3. Wysyłamy świąteczne życzenia
Dziecko:
- Poznaje tradycje wysyłania świątecznych życzeń
- Samodzielnie projektuje kartę świąteczną
- Uczestniczy w wycieczce do Urzędu Pocztowego
- Poznaje pracę listonosza
- Potrafi kulturalnie zachować się w miejscu publicznym
4. Przyszła zima
Dziecko
- Poznaje nową porę roku i jej charakterystyczne cechy
- Dostrzega zmiany w przyrodzie w okresie zimy: opady śniegu, mróz, ubiera się odpowiednio do temperatury
- Rozumie potrzebę dokarmiania ptaków
- Bezpiecznie bawi się na śniegu
Grupa IV „Skrzaty”
Jak wyglądał świat przed milionami lat.
– Wprowadzenie w świat techniki i jej rozwoju na przestrzeni lat
– Wzbogacenie wiedzy na temat dinozaurów
– Pozyskiwanie wiedzy na temat pracy ludzi wykonujących zawód górnika
– Porównywanie liczebności zbiorów
Idzie zima ze śniegiem
– Obserwowanie zmian występujących w przyrodzie i wiązanie ich z aktualną porą roku
– Wzbogacenie doświadczeń plastycznych
– Utrwalanie pojęć dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni
– Pobudzanie zmysłów, badanie i określenie właściwości fizycznych wody, śniegu i lodu
– Rozwijanie umiejętności matematycznych
Idą święta
– Poznawanie tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia
– Poznawanie i utrwalanie nazw tradycyjnych potraw wigilijnych
– Wzbogacanie wiedzy na temat tradycji przystrajania choinki na święta
– Poznawanie nazw dni tygodnia
Prezenty
– Rozbudzenie zainteresowań dawnymi tradycjami
– Wzbogacenie doświadczeń plastycznych
– Rozwijanie umiejętności tanecznych i wokalnych
– Rozwijanie umiejętności budowania wielozdaniowych wypowiedzi.