Grupa I „GWIAZDECZKI”
1. „Jak wyglądał świat przed milionami lat”
– wzbogacanie wiedzy o dinozaurach,
– rozwijanie umiejętności skupiania uwagi na utworze muzycznym,
– liczenie w zakresie 3 w aspekcie głównym i porządkowym,
– poznanie nowej techniki plastycznej – lepienie z gliny lub rysowanie węglem,
– rozwijanie orientacji przestrzennej.
2. „Idzie zima ze śniegiem”
– wzbogacenie wiedzy o zjawiskach przyrodniczych związanych z zimą,
– zapoznanie z tradycją mikołajek,
– rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
– wdrażanie do przestrzegania zasad bezpiecznej zabawy na śniegu,
– rozwijanie sprawności manualnych.
3. „Idą święta”
– poznawanie tradycji i zwyczajów związanych ze świętami Bożego Narodzenia,
– rozwijanie koncentracji uwagi,
– umuzykalnianie dzieci,
– rozwijanie mowy,
– doskonalenie umiejętności liczenia.
4. Projekt „Książka”
– budzenie zainteresowania książką poprzez zabawy: słowne, literackie, teatralne, muzyczne,
plastyczne i techniczne,
– wzbogacanie dziecięcego słownictwa o pojęcia związane z książką,
– wdrażanie do poszanowania książek,
– poznawanie utworów literatury dziecięcej,
– rozwijanie twórczego myślenia, wyobraźni oraz kreatywności.
Grupa II „SŁONECZKA”
Czego uczymy się w przedszkolu w grupie II:
Tydzień 1: Czekamy na Mikołaja
Tydzień 2: Teatrzyk przedszkolaka
Tydzień 3: Zwierzęta zimą
Tydzień 4: Wesoła choinka
Umiejętności dzieci 3 -letnich:
- Wypowiada się na temat wyglądu i roli Świętego Mikołaja
- Poznaje tradycje związane ze świętami Bożego Narodzenia
- Uczestniczy we wspólnym dekorowaniu choinki
- Wspólnie z innymi układa krótkie życzenia świąteczne
- Rozwiązuje zagadki słowne
- Wie, na czym polega zwyczaj mikołajek
- Słucha krótkich tekstów literackich
- Poznaje różne pojęcia związane z teatrem
- Stara się śledzić treść przedstawiania i opowiadać kolejność wydarzeń
- Wyraża spontanicznie swój stosunek emocjonalny do przygód bohaterów
- Uczestniczy w zabawach parateatralnych
- Tworzy prace plastyczno-techniczne na podany temat
- Odtwarza rytm melodii ruchem
- Śpiewa piosenki o prostej linii melodycznej
- Rozpoznaje w zabawie różne elementy muzyki: zmianę tempa, dynamiki i rejestru wysokości dźwięku
- Porównuje liczebność zbiorów i stosuje określenie tyle samo
- Doskonali umiejętność liczenia
- Rozwija myślenie przyczynowo-skutkowe
- Grupuje przedmioty w sensowny sposób
- Rozwija spostrzegawczość, porównując dwa obrazki
- Zna i nazywa wybrane kolory
- Doskonali prawidłowe trzymanie nożyczek podczas wycinania
- Próbuje mieścić się w konturze podczas kolorowania
- Rozpoznaje i nazywa zwierzęta spędzające zimę w naszym kraju
- Rozróżnia ptaki (np. sikorka, wróbel, gołąb) żyjące w najbliższym środowisku Rozumie, że należy się troszczyć o zwierzęta zimą
- Wypowiada się na temat cech zimowej pogody
- Rozwija sprawność ruchową podczas różnorodnych zajęć gimnastycznych
- Odczuwa radość ze sprawiania przyjemności innym
- Czerpie radość z efektu wspólnie wykonanej pracy
Umiejętności dzieci 4 – letnich:
- Zna tradycje związane ze świętami Bożego Narodzenia
- Ilustruje ruchem słuchaną muzykę
- Gra na prostych instrumentach – janczarach
- Słucha tekstów literackich i wypowiada się na temat ich treści
- Rozwija analizę i syntezę słuchową
- Czerpie radość z dawania prezentów
- Rozpoznaje i nazywa podstawowe figury geometryczne
- Konstruuje prostą grę matematyczną
- Liczy, wymieniając liczebniki w poprawnej kolejności
- Ustala wynik dodawania i odejmowania
- Klasyfikuje przedmioty według określonej cechy
- Porusza się w przestrzeni zgodnie z poleceniami: w lewo, w prawo, do przodu, do tyłu
- Stosuje określenia stosunków przestrzennych: wyżej, niżej, nad, pod, obok
- Rozumie znaczenie niektórych symboli graficznych
- Wie, jak powstaje cień
- Rozwija myślenie przyczynowo-skutkowe
- Łączy w pary pasujące obrazki
- Wykonuje różnymi technikami prace plastyczno-techniczne
- Wskazuje kierunek pochodzenia dźwięku
- Śpiewa piosenki
- Zna drogę listu od nadawcy do odbiorcy
- Przestrzega reguł gry
- Czerpie radość ze wspólnej zabawy i chętnie uczestniczy w uroczystościach grupowych
- Bierze udział w organizowanych zajęciach ruchowych
- Odgrywa role w zabawach parateatralnych
- Uczy się wyrażać swoje uczucia i emocje
- Jest spostrzegawcze
- Rozpoznaje i nazywa wybrane gatunki ptaków
- Opisuje cechy charakterystyczne zimy
- Zna właściwości śniegu i lodu
- Zna i opisuje zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla zimy
Grupa III „KRASNALE”
Krąg tematyczny: Zasypało cały świat, nocą śnieżek z nieba spadł
• Uwrażliwienie na naturalne piękno zimy i zimowego krajobrazu;
• Doskonalenie umiejętności wypowiedzi oraz bogacenie słownika czynnego dzieci;
• Wzbogacanie wiedzy przez przeprowadzanie doświadczeń i zabawy badawcze;
• Zapoznanie z wybranymi utworami literatury dla dzieci;
• Tworzenie prac plastycznych inspirowanych słowem mówionym.
Krąg tematyczny: Porządkami czas się zająć, goście zaraz przybywają
• Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za porządek i czystość w najbliższym otoczeniu;
• Pogłębianie w dzieciach uczucia przywiązania do rodziny, potrzeby niesienia pomocy na miarę możliwości;
• Wielozmysłowe poznawanie otaczającego świata (węch, dotyk);
• Doskonalenie wypowiedzi ustnych, prezentowanie własnych doświadczeń i własnego punktu widzenia;
• Zaangażowanie dzieci w czynności prospołeczne.
Krąg tematyczny: W całym domu pachnie lasem, to już święta są za pasem
• Stworzenie okazji wielozmysłowego poznawania otaczającego świata (dotyk, węch);
• Przybliżenie dzieciom tradycji świątecznych Bożego Narodzenia;
• Wdrażanie do estetycznego wykonywania ozdób choinkowych, czynny udział w dekoracji drzewka świątecznego w sali;
• Integrowanie dzieci i ich rodzin z przedszkolem przez uczestnictwo w uroczystości grupowej.
Grupa IV „SKRZATY”
Krąg tematyczny: Zasypało cały świat, nocą śnieżek z nieba spadł
• Wspieranie dzieci w poznawaniu zimowej przyrody oraz rozpoznawaniu zmian odwracalnych i nieodwracalnych przez inicjowanie zabaw badawczych, eksperymentowanie oraz obserwację;
• Uświadomienie dzieciom potrzeby dostosowania ubioru do warunków atmosferycznych charakterystycznych dla danej pory roku;
• Tworzenie prac plastycznych inspirowanych kontaktem ze środowiskiem przyrodniczym – zwrócenie uwagi na estetykę wykonywanych prac oraz sprzątnięcie swojego miejsca pracy;
• Budzenie zainteresowania różnymi środkami przekazu i zdobywania informacji (telewizja, radio, encyklopedia, książki, czasopisma);
• Wspomaganie dzieci w coraz precyzyjniejszej klasyfikacji przez oglądanie i porównywanie obiektów;
• Uświadomienie dzieciom, że zima jest trudnym okresem dla roślin i zwierząt, zapoznanie z gatunkami i zwyczajami ptaków zimujących w Polsce oraz z różnymi sposobami zabezpieczania roślin oraz dokarmiania zwierząt;
• Rozwijanie prawidłowej wymowy przez ćwiczenia artykulacyjne.
Krąg tematyczny: Porządkami czas się zająć, zaraz goście przybywają
• Zapoznanie dzieci z urządzeniami domowymi oraz sposobami bezpiecznego posługiwania się nimi;
• Rozwijanie słuchu oraz usprawnianie aparatu artykulacyjnego przez ćwiczenia ortofoniczne na trudniejszych spółgłoskach i grupach spółgłoskowych;
• Uświadomienie dzieciom potrzeby współuczestniczenia w życiu rodziny (również w dzieleniu się obowiązkami) – kształtowanie właściwych postaw i zachowań moralnych wobec innych;
• Zachęcanie dzieci do odgrywania scenek dramowych (tworzenie sytuacji edukacyjnych pomagających dzieciom zrozumieć umowną rolę rekwizytu i posługiwać się nim w zabawach teatralnych i odgrywanych scenkach);
• Rozwijanie poczucia odpowiedzialności oraz wdrażanie dzieci do rozumienia sensu sprzątania przez wspólne wykonywanie określonych prac (sprzątanie po posiłkach, porządkowanie półek itd.);
• Usprawnianie precyzji w zakresie motoryki małej przez zajęcia plastyczne i konstrukcyjne;
• Kształtowanie świadomości własnego „ja” oraz orientacji przestrzennej. Doskonalenie umiejętności poruszania się w przestrzeni według podanej instrukcji.
Krąg tematyczny: W całym domu pachnie lasem, bo już święta są za pasem
• Zapoznanie dzieci ze świąteczną tradycją w Polsce i na świecie (rozwijanie w dzieciach potrzeby szanowania zwyczajów religijnych i ludowych kultywowanych w Polsce oraz uwrażliwienie na potrzeby innych ludzi, uświadomienie i różnicowanie potrzeb materialnych i niematerialnych);
• Wspieranie dzieci we wzbogacaniu słownictwa i formułowaniu wypowiedzi poprawnych pod względem gramatycznym, składniowym i logicznym;
• Rozwijanie wyobraźni i koordynacji wzrokowo-ruchowej przez wykonywanie papierowych składanek;
• Zachęcanie do radosnego muzykowania i śpiewania piosenek z uwzględnieniem rytmu, tempa muzycznego, wysokości dźwięku oraz zmiany dynamiki muzyki;
• Budzenie poczucia estetyki podczas tworzenia sztuki użytkowej (komponowania ozdób świątecznych z różnych materiałów);
• Rozwijanie pamięci przez uczenie się tekstów na pamięć (z uwzględnieniem rozumienia ich treści, przekazu i walorów literackich).