Grupa I „GWIAZDECZKI”
1. „Moja rodzina”
– wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną,
– rozwijanie empatii wobec członków rodziny,
– kształtowanie pojęcia para,
– rozwijanie świadomości własnego ciała,
– kształtowanie poczucia rytmu.
2. „Mój dom”
– posługiwanie się liczebnikami porządkowymi,
– rozwijanie umiejętności wokalnych,
– rozwijanie intuicji geometrycznej i spostrzegania wzrokowego,
– poznawanie wybranych urządzeń elektrycznych dostępnych w domu,
– wzbogacanie słownictwa czynnego dzieci (o słowa związane z rodziną).
3. „Mam prawa i obowiązki”
– kształtowanie u dzieci świadomości posiadania praw i obowiązków,
– rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
– rozszerzanie doświadczeń sensorycznych,
– poznawanie praw i obowiązków dziecka,
– rozwijanie sprawności manualnych.
4. „Moje zdrowie i bezpieczeństwo”
– wdrażanie do dbania o własne zdrowie,
– rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
– propagowanie zdrowego żywienia i stylu życia,
– rozwijanie umiejętności liczenia i szeregowania,
– doskonalenie umiejętności samoobsługowych.
Grupa II „Słoneczka”
Tydzień 1: Kapryśna pogoda
Tydzień 2: Mali konstruktorzy
Tydzień 3: Mój przyjaciel zwierzak
Tydzień 4: Dzień Pluszowego Misia
Umiejętności dzieci 3 -letnich:
- Doskonali aparat mowy, wykonując ćwiczenia ortofoniczne
- Próbuje dzielić wyrazy na sylaby poprzez wyklaskiwanie
- Słucha krótkich tekstów literackich i wypowiada się na ich temat
- Wypowiada się na temat ilustracji
- Powtarza krótkie rymowanki
- Rozpoznaje i nazywa różne zjawiska atmosferyczne
- Rozumie konieczność ubierania się odpowiednio do pogody
- Stara się prawidłowo trzymać kredkę podczas rysowania
- Układa płaskie kompozycje z różnych materiałów
- Wznosi proste konstrukcje z klocków
- Doskonali umiejętność liczenia
- Rozumie i stosuje określenia, np.: duży, mały, większy, mniejszy, wysoki, niski
- Rozumie i stosuje określenia dotyczące położenia przedmiotów w przestrzeni, np.: na, pod, za, przed
- Rozpoznaje figury geometryczne – koło, kwadrat, trójkąt
- Klasyfikuje przedmioty według podanej cechy
- Jest zainteresowane przyrodą
- Wie, że zwierzętami domowymi należy się opiekować
- Rozpoznaje i nazywa niektóre zwierzęta domowe
- Uczestniczy w zabawach rytmiczno-ruchowych
- Stosuje różne techniki plastyczne: maluje, wykleja, lepi z plasteliny i masy solnej
- Uczy się rysować po śladzie
- Próbuje wycinać nożyczkami
- Stara się śpiewać proste piosenki
- Uczestniczy w zabawach pantomimicznych
- Przestrzega obowiązujących reguł zabawy
Umiejętności dzieci 4 – letnich:
- Rozumie pojęcie prognoza pogody
- Rozpoznaje i nazywa różne zjawiska atmosferyczne
- Opisuje ilustracje
- Dzieli wyrazy na sylaby
- Uczestniczy w zabawach artykulacyjnych
- Słucha tekstów literackich i wypowiada się na ich temat
- Prowadzi dialog
- Uczestniczy w zabawach dramowych
- Ubiera się stosownie do pogody
- Interesuje się przyrodą
- Poznaje właściwości wody
- Przeprowadza proste doświadczenia
- Wie, jakie zwierzęta można hodować w domu
- Jest opiekuńcze w stosunku do zwierząt
- Wie, na czym polega praca weterynarza
- Rozwija koordynację wzrokowo-ruchową
- Wykonuje kompozycje plastyczne według własnego pomysłu
- Rozpoznaje i nazywa wybrane figury geometryczne
- Przelicza elementy
- Orientuje się w przestrzeni
- Stosuje określenia dotyczące długości
- Mierzy długość dowolnie obraną miarą
- Porównuje wielkość przedmiotów
- Dostrzega układy rytmiczne i je kontynuuje
- Odwzorowuje układy elementów
- Bawi się przy muzyce i śpiewa piosenki
- Rozpoznaje dźwięki z otoczenia
- Posługuje się nożyczkami
- Przestrzega obowiązujących zasad
- Bierze aktywny udział w zabawach rytmiczno-ruchowych
- Rozwija motorykę małą w trakcie ćwiczeń grafomotorycznych
Grupa III „Krasnale”
Krąg tematyczny: Mały człowiek czy też duży, dobrze, gdy pomocą służy
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Stwarzanie okazji do dobrych uczynków;
• Zwrócenie baczniejszej uwagi na przejawy życzliwości, uczynności uprzejmości;
• Inicjowanie działań wymagających współpracy i współdziałania;
• Tworzenie miłej i ciepłej atmosfery sprzyjającej przyjaznym relacjom wśród dzieci;
• Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na podany temat;
• Doskonalenie świadomości schematu własnego ciała oraz umiejętności porównywania obiektów pod względem wielkości.
Krąg tematyczny: Hula, psoci, hałasuje, to jesienny wiatr figluje
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Rozbudzanie ciekawości i dociekliwości badawczej;
• Budowanie prostych konstrukcji latających;
• Rozwijanie umiejętności plastyczno-technicznych;
• Tworzenie instrumentów dętych z nietypowych przedmiotów;
• Wzbogacanie czynnego słownika dzieci.
Krąg tematyczny: Parasole czas wyciągać, jesień w pełni, deszcz nadciąga
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Rozumienie potrzeby ubierania się stosownie do panujących warunków pogodowych i dbania o zdrowie;
• Rozbudzanie postawy badacza zjawisk przyrodniczych i fizycznych;
• Wzbogacenie doświadczeń estetycznych i twórczych dzieci;
• Rozbudzanie intuicji geometrycznej, dostrzeganie kształtu trójkąta wśród innych figur.
Krąg tematyczny: Wszyscy razem się bawimy, wszystkie strachy przegonimy
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Pokonywanie strachu przed nieznanym i wytworami własnej wyobraźni;
• Zwrócenie uwagi na przyjemną stronę zabawy i wartości z niej płynące;
• Doskonalenie orientacji w schemacie własnego ciała;
• Usprawnianie i wzmacnianie sprawności manualnej dłoni, palców – przygotowanie do pisania;
• Wyrabianie pewności w wypowiadaniu własnego zdania w rozmowie na określony temat.
Grupa IV „Skrzaty”
Krąg tematyczny: Mały człowiek czy też duży, dobrze, gdy pomocą służy
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Uwrażliwienie na potrzeby innych i kształtowanie postawy niesienia pomocy potrzebującym;
• Zapoznanie dzieci ze specyfiką zawodu weterynarza oraz z warunkami hodowli zwierząt w warunkach domowych;
• Rozwijanie umiejętności dostrzegania zdolności i umiejętności u siebie i innych (budowanie poczucia własnej wartości);
• Kształtowanie zdolności świadomego poruszania się w przestrzeni oraz ustalania położenia przedmiotów względem siebie i innych;
• Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego i kreatywności;
• Kształtowanie ekspresji twórczej i doskonalenie umiejętności tworzenia swobodnych dialogów w zabawach teatralnych;
• Rozwijanie słuchu fonematycznego.
Krąg tematyczny: Hula, psoci, hałasuje, to jesienny wiatr figluje
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Doskonalenie percepcji słuchowej i poczucia rytmu;
• Wspomaganie prawidłowego rozwoju aparatu artykulacyjnego przez aktywny udział w ćwiczeniach oddechowych;
• Tworzenie sytuacji edukacyjnych umożliwiających samodzielne eksperymentowanie i poznawanie zjawisk atmosferycznych;
• Uświadomienie konieczności planowania i dokładnego wykonywania prac konstrukcyjno-plastycznych;
• Zwrócenie uwagi na zachowanie zasad bezpieczeństwa oraz odpowiedzialne wykonywanie zadań w zespole;
• Wdrażanie dzieci do przekładania dostrzeżonych regularności z jednej reprezentacji na inną, a potem jeszcze na inną;
• Zachęcanie do zabaw ruchowych i rozwijanie sprawności fizycznej.
Krąg tematyczny: Parasole czas wyciągać, jesień w pełni, deszcz nadciąga
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Rozumienie potrzeby ubierania się stosownie do panujących warunków pogodowych i dbania o zdrowie;
• Rozbudzanie postawy badacza zjawisk przyrodniczych i fizycznych;
• Wzbogacenie doświadczeń estetycznych i twórczych dzieci;
• Rozbudzanie intuicji geometrycznej, dostrzeganie kształtu trójkąta wśród innych figur.
Krąg tematyczny: Wszyscy razem się bawimy, wszystkie strachy przegonimy
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Pokonywanie strachu przed nieznanym i wytworami własnej wyobraźni;
• Zwrócenie uwagi na przyjemną stronę zabawy i wartości z niej płynące;
• Doskonalenie orientacji w schemacie własnego ciała;
• Usprawnianie i wzmacnianie sprawności manualnej dłoni, palców – przygotowanie do pisania;
• Wyrabianie pewności w wypowiadaniu własnego zdania w rozmowie na określony temat.