Grupa I „Słoneczka”
Krąg tematyczny: Do sklepów wyruszamy, gdy zakupy zrobić mamy
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- Kształtowanie umiejętności właściwego zachowania w miejscach publicznych.
- Obserwacja pracy ludzi wykonujących różne zawody w bliskim otoczeniu przedszkola.
- Nabywanie umiejętności wymiany jeden do jednego, jeden do wielu w sytuacji zabawy.
- Poznanie różnych rodzajów placówek handlowych i ich asortymentu.
Krąg tematyczny: Ferie to jest supersprawa, odpoczynek i zabawa
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- Uwrażliwienie na naturalne piękno zimy i zimowego krajobrazu.
- Doskonalenie umiejętności wypowiedzi oraz bogacenie słownika czynnego dzieci.
- Wzbogacanie wiedzy o sportach zimowych i zabawach na śniegu.
Krąg tematyczny: Podróżować każdy może: na rowerze, na motorze
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- Rozróżnianie pojazdów poruszających się na lądzie, na wodzie, w powietrzu.
- Składanie prostych konstrukcji z papieru.
- Stworzenie okazji do obserwacji obiektów w powietrzu i na wodzie w toku zabaw badawczych.
- Rozwijanie zdolności uważnego słuchania wierszy oraz wypowiadania się w różny sposób.
Krąg tematyczny: Taki nastrój jest w teatrze, że zachwycam się, gdy patrzę
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- Rozwijanie aktywności twórczej przez wspólne wykonywanie form przestrzennych z różnego rodzaju materiału.
- Bogacenie przeżyć dzieci przez zabawy z wcielaniem się w role.
- Poznawanie tekstów bajek, dostrzeganie podobieństw między nimi.
Grupa II „Słoneczka”
Lubimy się śmiać
– uświadamianie konieczności sprzątania, zwracanie uwagi dzieci, że bałagan może być przyczyną wypadków
– poznawanie właściwości magnesu
– kształtowanie pojęć matematycznych: przeliczanie elementów, stosowanie liczebników głównych, segregowanie elementów według określonej zasady
– rozpoznawanie i nazywanie emocji, kształtowanie życzliwych i przyjaznych relacji w grupie rówieśniczej
– rozwijanie poczucia odpowiedzialności za siebie i za innych, zachęcanie do integracji w czasie wspólnych działań
Tropy na śniegu
– poznawanie, utrwalanie charakterystycznych cech aktualnej pory roku (Zimy)
– wzbogacanie zasobu słownictwa czynnego poprzez wprowadzenie i wyjaśnienie słów służących do określenia atrybutów zimy oraz towarzyszących jej zjawisk atmosferycznych
– rozwijanie wrażliwości estetycznej na zróżnicowanie odcieni bieli
– poznanie właściwości śniegu i lodu, budzenie ciekawości poznawczej
– uwrażliwianie zmysłów poprzez: muzykę klasyczną, fakturę wykorzystywanych materiałów, doznania smakowe i zapachowe, dotyk
– kształtowanie umiejętności klasyfikowania i definiowania
– uświadamianie dzieciom, że właściwy ubiór ma wpływ na nasze zdrowie
– poznanie techniki malarskiej „mokre na mokrym”
Lubimy eksperymentować
– kształtowanie umiejętności opisywania własnych doświadczeń, poznanie słów „naukowiec, eksperyment”
– obserwowanie zjawiska topniejącego śniegu, rozwijanie zainteresowań badawczych, próby szukania własnych rozwiązań
– poznawanie właściwości gliny, rozwijanie sprawności manualnej
– improwizacje dźwiękowe, poznawanie i określanie odgłosów wydawanych przez różne przedmioty, wydobywanie dźwięków z różnych przedmiotów codziennego użytku
– nabywanie umiejętności „szacowania na oko”, poznanie pojęcia pojemność naczynia
– stwarzanie okazji do samodzielnego badania produktów spożywczych oraz eksperymentowania z ich mieszaniem i łączeniem
Zimowe zabawy
– budzenie zainteresowania otaczającym światem, oglądanie krajobrazu wysokich gór
– kształtowanie umiejętności posługiwania się klejem, wdrażanie do estetycznego wykonywania prac plastycznych
– ustalanie na poziomie intuicji czym jest trójkąt i dostrzeganie jego cech
– utrwalenie zasad bezpiecznej zabawy na śniegu i lodzie
– wdrażanie do uważnego słuchania instrukcji, rozwijanie percepcji słuchowej i logicznego myślenia
– uwrażliwianie na potrzeby innych, kształtowanie umiejętności współpracy w parach i zespołach
Grupa III „Krasnale”
- „Czyj to dom?”
– wyjaśnienie wieloznaczności słowa „dom”
– szanowanie domowników, ich przyzwyczajeń, nie przeszkadzanie im w wypoczynku, pracy, wzajemne okazywanie uczuć
– określanie miejsca zamieszkania ( nazwa miasta, osiedla, adres domu, przedszkola)
– utrwalanie znajomości symboli narodowych, kształtowanie postaw patriotycznych
– obserwowanie zmian zachodzących w najbliższym otoczeniu w czasie spacerów po okolicy
– gromadzenie informacji na temat życia zwierząt w środowisku naturalnym ( gatunki, zwyczaje, warunki życia); dostrzeganie potrzeby dokarmiania niektórych dzikich zwierząt
– poznanie symbolu graficznego litery T ( 5-latek)
- „Tydzień uśmiechu”
– rozpoznawanie i nazywanie emocji, komunikowanie swoich potrzeb
– kojarzenie znanych emocji z symbolami na graficznym konturze twarzy
– udział w zabawach i ćwiczeniach rozwijających umiejętność radzenia sobie z emocjami w sposób kontrolowany; odgrywanie ról w zabawach parateatralnych
– uświadomienie, że należy dbać o ład i porządek w otoczeniu
– wdrażanie prawidłowych nawyków zdrowotnych, konieczność dbania o zęby, zasady zdrowego odżywiania, dbałość o estetykę własnego wyglądu
– określanie wartości na zasadzie przeciwieństw dobro – zło, piękno – brzydota, próby uzasadnienia swoich odczuć
- „Mali badacze”
– uczestniczenie w zabawach rozwijających aktywność badawczą oraz rozwiązywania problemów
– doskonalenie klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo – skutkowego
– uczestniczenie w przeprowadzaniu eksperymentów fizyczno – przyrodniczych ( sprawdzanie co się dzieje z przedmiotami w wodzie, eksperymenty z magnesem)
– obserwowanie eksperymentów i wyciąganie wniosków
– poznanie znaczenia wody w życiu człowieka, zwierząt i roślin
– rozwijanie postawy proekologicznej – sposoby oszczędzania wody, troska o czystość jej zasobów
– przeprowadzanie zabaw badawczych związanych z postawaniem kolorów pochodnych i ich barw
– poznanie symbolu graficznego litery F (5-latek)
- „Zabawy na śniegu”
– dostrzeganie różnorodności zjawisk atmosferycznych towarzyszących aurze zimą ( intensywność opadów, zamiecie, zawieje, krótkie dni, długie noc, przymrozki, mróz)
– prowadzenie kalendarza pogody
– respektowanie zasad bezpiecznych zabaw zimą, dostrzeganie potencjalnych niebezpieczeństw na podstawie obserwacji oraz analizy losów bohaterów bajek i historyjek
– dostrzeganie potencjalnych zagrożeń i zgłaszanie ich dorosłym
– utrwalenie umiejętności dopasowywania ubioru do pogody
– poznanie wybranych sportów zimowych
– poznanie symbolu graficznego litery W ( 5-latek)
Grupa IV „Skrzaty”
Baśnie, bajki, bajeczki
– Dokonywanie oceny postępowania bohaterów literackich
– Utrwalanie zasad zachowania obowiązujących podczas wizyty w teatrze i oglądania przedstawienia teatralnego
– Rozwijanie sprawności ruchowej
– Rozwijanie umiejętności swobodnego poruszania się na ustalone sygnały
– Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego
Muzyka wokół nas
– Rozwijanie znaczenia nowych słów: dźwięk, muzyka, orkiestra, dyrygent, batuta
– Muzykowanie na wybranych instrumentach perkusyjnych, rozwijanie poczucia rytmu i inwencji twórczej
– Wzbogacenie wiadomości na temat wielkiego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina
– Wyrażanie przeżyć w aktywności plastycznej i ruchowej
– Utrwalanie nazw liczebników głównych i liczebników porządkowych w danym zakresie
Nie jesteśmy sami w kosmosie
– Poznawanie obiektów i zjawisk występujących w kosmosie, wyglądu i nazw planet Układu Słonecznego
– Nabywanie umiejętności skupienia uwagi na przekazie literackim
– Rozwijanie wyobraźni i inwencji twórczej
– Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej
– Przybliżanie sylwetki wielkiego polskiego astronoma- Mikołaja Kopernika
– Kształtowanie wyobraźni i inwencji twórczej
-Rozwijanie mowy