Grupa I „Gwiazdeczki”
1.”Baśnie, bajki, bajeczki”
– rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
– określanie charakteru muzyki i rozwijanie słuchu muzycznego,
– rozwijanie umiejętności dostrzegania i kontynuowania rytmów,
– poznawanie literatury dziecięcej,
– wzbogacanie słownictwa czynnego dzieci.
2. „Muzyka wokół nas”
– rozwijanie wyobraźni muzycznej i poczucia rytmu,
– wzbudzanie zainteresowania instrumentami muzycznymi,
– rozpoznawanie odgłosów natury i naśladowanie ich za pomocą instrumentów,
– wyrabianie świadomości muzycznej,
– rozwijanie umiejętności gry na dziecięcych instrumentach muzycznych.
3. „Nie jesteśmy sami w kosmosie”
– wzbogacenie wiedzy o kosmosie i planetach,
– rozwijanie sprawności manualnej,
– doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
– rozwijanie kreatywnego myślenia,
– doskonalenie umiejętności liczenia w zakresie 4.
4. „Zwierzęta z dżungli i sawanny”
– wzbogacenie wiadomości na temat życia zwierząt egzotycznych,
– bogacenie zasobu słownictwa,
– rozwijanie zainteresowania przyrodą,
– ilustrowanie ruchem tekstu piosenki,
– rozwijanie sprawności fizycznej i zdolności plastycznych.
Grupa II „Słoneczka”
Czego uczymy się w przedszkolu w grupie II:
Tydzień 21: Śmiech to zdrowie
Tydzień 22: Eksperymentujemy
Tydzień 23: Idziemy na sanki
Tydzień 24: Poznajemy różne zawody
Umiejętności dzieci 3-letnich:
- Zna przybory higieniczne i sposoby ich używania.
- Ma świadomość konieczności dbania o higienę i swoje zdrowie.
- Przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas wycieczek.
- Wie, na czym polega bezpieczna zabawa na śniegu.
- Zna i nazywa części ciała.
- Współdziała podczas zabawy i zajęć grupowych.
- Posługuje się pędzlem podczas malowania; stara się prawidłowo trzymać kredkę podczas rysowania.
- Wykonuje proste prace plastyczno-techniczne, np. wiatraczek, wyklejanka z kolorowego papieru.
- Rozwija myślenie przyczynowo-skutkowe; łączy obrazki w logiczne ciągi.
- Stosuje określenia najpierw, potem.
- Rozwija umiejętność liczenia.
- Grupuje elementy według określonych zasad.
- Stosuje określenia cięższy, lżejszy, dużo, mało, tyle samo.
- Układa proste kształty zgodnie ze wzorem.
- Słucha z uwagą wierszy i opowiadań; rozumie i opowiada ich treść.
- Wie, na czym polega praca dentysty, kucharza, lekarza, fryzjera, piekarza.
- Rozwija ciekawość badawczą; chętnie wykonuje proste doświadczenia.
- Poznaje właściwości wody, magnesu, śniegu.
- Wypowiada się na temat swoich spostrzeżeń, doświadczeń i zdobytej wiedzy.
- Zadaje pytania.
- Stara się prawidłowo wypowiadać głoski.
- Nazywa sprzęty wykorzystywane do uprawiania sportów zimowych.
- Aktywnie uczestniczy w organizowanych zabawach ruchowych.
- Uczestniczy w zabawach rytmiczno muzycznych.
- Śpiewa proste piosenki.
- Odgrywa role w prostych zabawach parateatralnych.
- Rozpoznaje zmianę tempa muzyki.
- Kształtuje prawidłowy oddech.
- Rozwija spostrzegawczość, porównuje obrazki.
- Stara się określać temperaturę powietrza: zimno, bardzo zimno.
- Uzasadnia konieczność dostosowania ubioru do pogody.
Umiejętności dzieci 4 – letnich:
- Współpracuje w zespole.
- Stara się skupić uwagę na wykonywanym zadaniu.
- Dba o porządek w swoim otoczeniu.
- Rozwija myślenie przyczynowo-skutkowe, wyciąga wnioski z obserwowanych zjawisk.
- Rozwiązuje proste zagadki.
- Rozpoznaje i nazywa emocje.
- Rozwija ciekawość badawczą. Poznaje właściwości magnesu, śniegu, wody, lodu.
- Orientuje się w kierunkach przestrzennych: na prawo, na lewo, wyżej, niżej, dalej, bliżej.
- Klasyfikuje przedmioty zgodnie z określoną zasadą.
- Przelicza elementy.
- Stosuje liczebniki główne i porządkowe.
- Odtwarza układy rytmiczne.
- Stara się szacować wielkość „na oko”.
- Orientuje się w schemacie własnego ciała.
- Układa kompozycje z figur geometrycznych.
- Słucha tekstów literackich i wypowiada się na ich temat.
- Odgrywa role w zabawach parateatralnych.
- Zna nazwy niektórych zawodów i orientuje się, na czym polega praca wykonujących je osób.
- Chętnie obserwuje przyrodę. Wymienia cechy aktualnej pory roku.
- Nazywa niektóre zjawiska atmosferyczne.
- Rozpoznaje niektóre produkty spożywcze.
- Uczestniczy w zajęciach kulinarnych – przygotowanie ciasta na naleśniki.
- Znajduje na mapie Polski góry.
- Wykonuje prace plastyczno-techniczne. Poznaje właściwości gliny.
- Rozwija umiejętności manualne, sprawność grafomotoryczną.
- Posługuje się nożyczkami i klejem.
- Stara się mówić wyraźnie. Wykonuje ćwiczenia artykulacyjne.
- Uczestniczy w zabawach ruchowych, wykonuje ćwiczenia gimnastyczne.
- Porusza się w rytm muzyki.
- Reaguje na sygnał dźwiękowy.
- Zna nazwy niektórych instrumentów muzycznych.
- Określa natężenie muzyki: cicho, głośno.
- Stara się dbać o swoje bezpieczeństwo.
Grupa III „ Krasnale”
Krąg tematyczny: Do sklepów wyruszamy, gdy zakupy zrobić mamy
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Poznawanie miejsc użyteczności publicznej oraz ich znaczenia w życiu;
• Kształtowanie umiejętności właściwego zachowania w miejscach publicznych;
• Obserwacja pracy ludzi wykonujących różne zawody w bliskim otoczeniu przedszkola;
• Nabywanie umiejętności wymiany jeden do jednego, jeden do wielu w sytuacji zabawy;
• Rozbudzanie intuicji matematycznej w obszarach: ciężar i długość/szerokość.
Krąg tematyczny: Ferie to jest supersprawa, odpoczynek i zabawa
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Uwrażliwienie na naturalne piękno zimy i zimowego krajobrazu;
• Doskonalenie umiejętności wypowiedzi oraz bogacenie słownika czynnego dzieci;
• Wzbogacanie wiedzy o sportach zimowych;
• Doskonalenie umiejętności liczenia, porównywanie liczebności zbiorów;
• Kształtowanie umiejętności tworzenia prac plastycznych inspirowanych utworem literackim.
Krąg tematyczny: Podróżować każdy może: na rowerze, na motorze
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Rozróżnianie pojazdów poruszających się na lądzie, na wodzie, w powietrzu;
• Składanie prostych konstrukcji z papieru unoszących się w powietrzu i na wodzie;
• Stworzenie okazji do obserwacji obiektów w powietrzu i na wodzie w toku zabaw badawczych;
• Rozwijanie zdolności uważnego słuchania opowiadań i wierszy oraz wypowiadania się w różny sposób.
Krąg tematyczny: Taki nastrój jest w teatrze, że zachwycam się, gdy patrzę
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Rozwijanie aktywności twórczej przez wspólne wykonywanie form przestrzennych z różnego rodzaju materiałów;
• Poszerzanie wiedzy dzieci o teatrze, szczególnie o teatrze lalkowym;
• Bogacenie przeżyć dzieci przez zabawy z wcielaniem się w role;
• Wyodrębnianie cech wspólnych lalek teatralnych i różnic między nimi.
Grupa IV „Skrzaty”
Krąg tematyczny: Do sklepów wyruszamy, gdy zakupy zrobić mamy
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Zapoznanie dzieci z różnymi placówkami handlowymi i specyfiką zawodu sprzedawcy;
• Kształtowanie właściwych nawyków i zachowania podczas spacerów i wycieczek w miejscach publicznych (ulica, park, sklep);
• Kształtowanie umiejętności mierzenia, pomaganie dzieciom w uświadomieniu sobie stałości długości;
• Rozwijanie orientacji przestrzennej, kształtowanie umiejętności określania kierunków, stosowania wyrażeń przyimkowych w zabawach orientacyjnych;
• Wspomaganie dzieci w kształtowaniu umiejętności liczenia, dodawania i odejmowania, a także rozdzielania po kilka;
• Zapoznanie dzieci z różnymi sposobami określania ciężaru;
• Doskonalenie wymowy dzieci przez ćwiczenia fonacyjne.
Krąg tematyczny: Ferie to jest supersprawa, odpoczynek i zabawa
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Zachęcanie dzieci do aktywności fizycznej i rozwijanie ich sprawności w zakresie dużej i małej motoryki podczas zabaw na śniegu i lodzie, ćwiczeń gimnastycznych i zabaw pantomimicznych.
• Wdrażanie dzieci do zgodnej zabawy i zachowania podstawowych zasad bezpieczeństwa.
• Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego oraz umiejętności układania i opowiadania historyjek obrazkowych.
• Rozwijanie zdolności skupiania uwagi na drugiej osobie oraz sprawnego wykonywania poleceń nauczyciela.
• Uwrażliwienie na piękno górskiego krajobrazu zimą, poznawanie góralskiej kultury (gwara, stroje ludowe, muzyka, taniec).
• Kształtowanie u dzieci zdolności do podejmowania wysiłku intelektualnego w sytuacjach trudnych, a także do znoszenia porażek bez zbędnych frustracji.
• Kształtowanie umiejętności prawidłowego akcentowania i mówienia w sposób zrozumiały dla innych.
Krąg tematyczny: Podróżować każdy może: na rowerze, na motorze
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Wspieranie dzieci w rozwijaniu pamięci i spostrzegawczości.
• Umożliwienie zdobywania wiedzy na temat pojazdów i różnych sposobów podróżowania.
• Rozwijanie mowy przez ćwiczenia artykulacyjne.
• Wdrażanie dzieci do odpowiedzialnej, zgodnej pracy w zespołach i całej grupie.
• Uświadomienie znaczenia dokładności i estetyki podczas wykonywania prac plastyczno-konstrukcyjnych.
• Rozwijanie umiejętności wychwytywania powtarzających się regularności, i uzupełniania i kontynuowania rytmów.
• Rozwijanie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej.
Krąg tematyczny: Taki nastrój jest w teatrze, że zachwycam się, gdy patrzę
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Wprowadzanie dzieci w świat sztuki teatralnej, umożliwienie zdobywania wiedzy i wzbogacenia słownictwa w tym zakresie.
• Rozwijanie wyobraźni i ekspresji twórczej.
• Doskonalenie umiejętności liczenia, numerowania i prawidłowego posługiwania się liczebnikami porządkowymi.
• Rozwijanie sprawności manualnej.
• Zachęcanie do uczestnictwa w zabawach teatralnych, dramowych i pantomimicznych.
• Doskonalenie umiejętności tworzenia dłuższych wypowiedzi ustnych, poprawnych logicznie, gramatycznie i składniowo.
• Rozwijanie zdolności analizy i syntezy słuchowej.