Grupa I

Plac zabaw. Trzylatek. Miesięczny plan pracy – maj

Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:

  • Kształtowanie przynależności do rodziny.
  • Uwrażliwianie na potrzebę zapamiętywania nazwy ulicy, na której się mieszka.
  • Doskonalenie umiejętności liczenia.
  • Zabawy figurami geometrycznymi.
  • Podawanie nazwy swojej miejscowości.
  • Rozpoznawanie i podawanie nazw budynków charakterystycznych dla swojej miejscowości.
  • Kształtowanie tożsamości narodowej: mówimy po polsku, jesteśmy Polakami, nasz kraj to Polska.
  • Budzenie przywiązania do swojego kraju.
  • Poznanie flagi – symbolu narodowego.
  • Kształtowanie oraz wzmacnianie mięśni stóp i nóg, wyrabianie nawyku prawidłowej postawy ciała.
  • Poznanie godła – symbolu narodowego.
  • Ilustrowanie ruchem treści piosenki, reagowanie ruchem na zmiany tempa.
  • Czerpanie radości ze wspólnej zabawy.
  • Rozróżnianie dźwięków cichych i głośnych w trakcie zabaw z instrumentami perkusyjnymi.
  • Reagowanie na umówione sygnały.
  • Rozróżnianie i określanie dźwięków przyrody.
  • Zachęcanie do odpoczywania na łonie natury.
  • Poznanie zawodu dyrygenta.
  • Rozwijanie kreatywności ruchowej w trakcie zabaw muzycznych.
  • Doskonalenie percepcji i pamięci słuchowej podczas rozwiazywania zagadek słuchowych.
  • Zachęcanie do samodzielnego konstruowania instrumentów perkusyjnych.
  • Rozwijanie umiejętności rozumienia własnych uczuć.
  • Doskonalenie umiejętności słuchania i rozumienia tekstu opowiadania.
  • Zapoznanie ze sposobami radzenia sobie ze smutkiem.
  • Kształtowanie postaw prospołecznych, wdrażanie do empatii.
  • Zapoznanie ze sposobami radzenia sobie ze strachem.
  • Doskonalenie pamięci przez naukę krótkich rymowanek.
  • Kształtowanie umiejętności wyrażania emocji przez malowanie.
  • Rozpoznawanie nastrojów muzyczny.
  • Kształtowanie umiejętności wyrażania emocji przez ruch i muzykę.
  • Usprawnianie umiejętności ruchowych poprzez taniec.
  • Dostrzeganie roli taty i mamy w życiu dziecka.
  • Swobodne posługiwanie się pojęciami jakościowymi w rozmowie – dostrzeganie przeciwieństw.
  • Rozwijanie mowy poprzez swobodne wypowiadanie się na temat swoich rodziców.
  • Nabywanie umiejętności pracy z gliną.
  • Podawanie nazw członków rodziny.
  • Zauważanie fizycznych podobieństw.
  • Ukazanie codziennych obowiązków domowych.
  • Zachęcanie do pomagania rodzicom w codziennych obowiązkach.
  • Wdrażanie do zgodnej zabawy podczas wspólnych działań.
  • Zachęcania do kreatywności poprzez interpretację utworów muzycznych i literackich.

Zadania do codziennej realizacji:

  • Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań– zachęcanie dzieci do wspólnej, kulturalnej zabawy.
  • Zabawy z „Powitankami” – wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie.
  • Zabawy przy muzyce- ruchowo-rytmiczne- rozwijające motorykę dużą, rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności ilustrowania muzyki rytmem
  • Zabawy rozwijające sprawność fizyczną.
  • Zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych.
  • Słuchanie tekstów czytanych przez N., zabawy słowne, zagadki, zabawy z rymowankami-rozwijanie mowy poprzez odpowiadanie na pytania, nauka uważnego słuchania, nabywanie wiedzy ogólnej
  • Zabawy w ogrodzie przedszkolnym –bezpieczne korzystanie ze sprzętu, zachęcanie do wspólnych zabaw tematycznych i ruchowych. 
  • Zabawy ruchowe-nabywanie umiejętności zgodnej zabawy, respektowania zasad zabawy, współdziałania z dziećmi w zabawie
  • Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań.

Grupa II

Gniazda  i gniazdeczka.

  • Doskonalenie aparatu artykulacyjnego.
  • Rozbudzanie wyobraźni.
  • Rozwijanie umiejętności konstrukcyjnych i plastycznych.
  • Doskonalenie umiejętności wypowiadania się całymi zdaniami.
  • Wzbogacanie wiadomości na temat ptaków.
  • Uwrażliwienie na piękno przyrody. 
  • Wzbogacanie słownika (czynnego i biernego)
  • Doskonalenie umiejętności klasyfikowania na podstawie 2 cech.
  • Doskonalenie umiejętności przeliczania elementów zbioru.
  • Rozwijanie zainteresowania światem przyrody.
  • Kształtowanie postawy szacunku dla przyrody.
  • Doskonalenie kompetencji matematycznych.

Nasza przedszkolna orkiestra.

  • Rozbudzanie ciekawości poznawczej.
  • Kształtowanie właściwych zachowań.
  • Uwrażliwienie na muzykę.
  • Rozwijanie wyobraźni.
  • Doskonalenie umiejętności matematycznych.
  • Doskonalenie koordynacji ruchowej.
  • Doskonalenie umiejętności wypowiadania się całymi zdaniami.
  • Manipulowanie figurami geometrycznymi.
  • Rozwijanie wyobraźni i kreatywności.

Aktywna rodzina

  • Doskonalenie umiejętności wypowiadania się całymi zdaniami.
  • Zacieśnianie więzi rodzinnych.
  • Rozbudzanie ciekawości poznawczej.
  • Rozwijanie znajomości pojęć matematycznych.
  • Rozwijanie wyobraźni i spostrzegawczości.
  • Kształtowanie właściwych nawyków żywieniowych.
  • Kształtowanie nawyków związanych ze zdrowym trybem życia.
  • Doskonalenie umiejętności matematycznych.
  • Doskonalenie sprawności manualnych i umiejętności plastycznych,

Dziecięce marzenia.

  • Tworzenie atmosfery przyjaźni i życzliwości .
  • Doskonalenie umiejętności wypowiadania się całymi zdaniami,
  • Utrwalanie wybranych pojęć matematycznych.
  • Wzbogacanie wiadomości na temat zwierząt.
  • Doskonalenie umiejętności matematycznych.
  • Rozwijanie wyobraźni twórczej.

Grupa III

4-latki:

  • Kształtowanie postawy patriotycznej oraz poczucia szacunku dla symboli narodowych
  • Utrwalanie znajomości mapy Polski, flagi, godła, śpiewanie hymnu 
  • Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania i wypowiadania się na temat usłyszanej legendy
  • Kształcenie umiejętności odkodowywania i kodowania informacji.
  • Uświadomienie dzieciom znaczenia wody dla ludzi, zwierząt i roślin
  • Zachęcanie dzieci do aktywności badawczej
  • Wzbogacenie słownictwa o nazwy instrumentów oraz przymiotniki opisujące ich cechy
  • Wspólne muzykowanie – zwracanie uwagi na znaki nauczyciela – dyrygenta
  • Zachęcanie dzieci do świadomej obserwacji świata
  • Rozwijanie kreatywności dzieci podczas tworzenia własnych instrumentów muzycznych z codziennych przedmiotów
  • Kształtowanie u dzieci postaw prozdrowotnych
  • Budowanie wiedzy dzieci na temat budowy aparatu słuchowego człowieka
  • Kształtowanie umiejętności nazywania własnych emocji i uczuć
  • Doskonalenie umiejętności odczytywania sygnałów niewerbalnych
  • Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami w sposób społecznie akceptowalny
  • Rozwijanie umiejętności radzenia sobie ze strachem
  • Zachęcanie dzieci do zwracania się do innych po pomoc
  • Kształtowanie poczucia więzi emocjonalnej ze swoją rodziną
  • Rozwijanie umiejętności prawidłowego nazywania członków rodziny
  • Wdrażanie do wzmacniania więzi między rodzeństwem
  • Kształtowanie umiejętności wcielania się w role
  • Kształtowanie umiejętności formułowania życzeń dla mamy i taty 
  • Uświadamianie dzieciom potrzeby przestrzegania norm społecznych podczas uroczystości

a ponadto 5-latki 

  • Doskonalenie czytania globalnego
  • Wprowadzenie litery F, f, Z, z
  • Rozpoznawanie grafemów poznanych dotąd liter
  • Identyfikowanie i podawanie nazw emocji
  • Doskonalenie umiejętności klasyfikacji
  • Zapoznanie z aspektem monetarnym
  • Doskonalenie rozumienia pojęć matematycznych dotyczących objętości
  • Rozbudzanie zainteresowań czytelniczych, kształtowanie poszanowania dla książek
  • Kształtowanie motywacji do samodzielnego czytania

Grupa IV

1.Nigdy nie bój się lekarza, gdy choroba się przydarza.

  • Wyrabianie nawyków prozdrowotnych;
  • Zdyscyplinowanie i dbałość o zdrowie własne i innych członków społeczności przedszkolnej;
  • Dbanie o zmysły -posługiwanie się głosem o umiarkowanym natężeniu, unikanie krzyku w zabawie;
  • Kształtowanie nawyku dbania o czystość w najbliższym otoczeniu;
  • Kształtowanie umiejętności językowych, wzbogacanie słownictwa;
  • Rozwijanie świadomości wartości zdrowia i konieczności dbania o nie.

2. Stop! Zabraniam! Zakazuję! Śmieci w worki się pakuje!

  • Kształtowanie szacunku do przyrody w jej naturalnej formie;
  • Dostarczanie wiedzy o zagrożeniach środowiska i sposobach ochrony;
  • Wyrabianie nawyków dbałości o czystość i porządek otoczenia;
  • Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na podany temat.

 3. Ruch tu wielki, dźwięków moc, z traw na łące miękki koc.

  • Doskonalenie umiejętności rozpoznawania barw podstawowych i pochodnych.
  • Poznawanie wybranych zwierząt żyjących w naturalnym środowisku (motyle, biedronki, mrówki, ślimaki), zwrócenie uwagi na pożyteczność, przezwyciężenie uprzedzeń, i niechęci.
  • Wyzwalanie ekspresji i rozwijanie sprawności ruchowej przez zabawy i ćwiczenia organizowane  oraz podejmowane spontanicznie przez dzieci.
  • Tworzenie warunków do odbierania świata wszystkimi zmysłami.
  • Stworzenie okazji do nawiązania bliskości i serdecznych kontaktów podczas zabawy.

4. Ktoś nam niebo pomalował. Witaj tęczo kolorowa!

  • Tworzenie dzieciom warunków do odbierania świata wszystkimi zmysłami.
  • Budzenie zainteresowania ciekawymi zjawiskami pogody.
  • Uwrażliwienie na piękno otaczającego świata.