Grupa I „GWIAZDECZKI”
1. „Marcowa pogoda”
– wzbogacanie wiadomości na temat przyrody i zjawisk atmosferycznych,
– rozwijanie koncentracji uwagi,
– pobudzanie ciekawości badawczej,
– rozwijanie kompetencji matematycznych,
– poznawanie zmian zachodzących w pogodzie w marcu.
2. „Wiosenne przebudzenie”
– rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
– zainteresowanie dźwiękami muzyki relaksacyjnej,
– utrwalanie nazw kolorów,
– ćwiczenie umiejętności liczenia i porównywania,
– rozwijanie zdolności manualnych.
3. „Wiosenne powroty”
– wzbogacanie wiedzy o ptakach,
– kształtowanie poczucia rytmu muzycznego,
– usprawnianie umiejętności liczenia,
– wzbudzanie zainteresowań muzyką poważną,
– rozwijanie sprawności ruchowej.
4. „Wielkanoc”
– wzbogacanie wiadomości na temat Wielkanocy,
– wzbudzanie zainteresowań folklorem,
– poznawanie tradycji i zwyczajów świątecznych,
– rozwijanie wyobraźni plastycznej,
– wzbogacanie zasobu słownictwa czynnego.
Grupa II „Słoneczka”
Czego uczymy się w przedszkolu w grupie II:
Tydzień 1: Lubimy rysować i malować
Tydzień 2: Lubimy śpiewać i grać
Tydzień 3: Wiosna, wiosna
Tydzień 4: Wiosenne porządki
Umiejętności dzieci 3 – letnich:
- Słucha utworów literackich i dzieli się wrażeniami na ich temat.
- Ilustruje ruchem i gestem treść utworów literackich.
- Rozpoznaje i nazywa wybrane kolory.
- Bierze udział w zabawach ruchowych i gimnastycznych.
- Wypowiada się na temat własnoręcznie wykonanych prac.
- Ogląda reprodukcje obrazów i opowiada o nich.
- Chętnie wykonuje prace plastyczne różnymi technikami: maluje, lepi z plasteliny, rysuje.
- Podejmuje próby wycinania nożyczkami.
- Słucha fragmentów utworów muzyki klasycznej.
- Określa, czy muzyka jest głośna, czy cicha, szybka czy wolna.
- Rozpoznaje niektóre instrumenty muzyczne.
- Stara się zagrać na wybranym instrumencie perkusyjnym.
- Wyklaskuje rytm.
- Rozpoznaje dźwięki z najbliższego otoczenia.
- Klasyfikuje przedmioty według określonych cech.
- Zna i stosuje pojęcie para.
- Doskonali umiejętność liczenia minimum do 3.
- Porównuje liczbę elementów.
- Dostrzega powtarzalność w układach różnych elementów.
- Rozpoznaje kształty.
- Rozumie pojęcia określające położenie przedmiotów w przestrzeni: wysoko, nisko, obok, na, pod, za, przed.
- Łączy obrazki w logiczne pary.
- Współuczestniczy w wykonaniu prostej gry planszowej.
- Przestrzega ustalonych reguł gry.
- Wie, że w grze można zwyciężyć lub przegrać.
- Łączy przyczynę ze skutkiem.
- Obserwuje zmiany zachodzące w przyrodzie.
- Współpracuje podczas zabaw i wykonywania wspólnej pracy.
- Określa pogodę i zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla wiosny.
- Dostrzega zmiany w przyrodzie związane z następstwem pór roku.
- Nazywa pierwsze wiosenne kwiaty.
- Nazywa narzędzia ogrodnicze.
- Rozumie, że rośliny należy pielęgnować. Wie, że rośliny potrzebują do życia wody i światła.
Umiejętności dzieci 4 – letnich:
- Słucha tekstów literackich i zadaje pytania dotyczące ich treści.
- Myśli logicznie. Rozwiązuje zagadki.
- Łączy w pary rymujące się wyrazy.
- Opowiada historyjki obrazkowe, zachowując poprawną kolejność zdarzeń.
- Stara się dbać o prawidłową wymowę głosek i wyrazów.
- Przelicza, wymieniając liczebniki w poprawnej kolejności.
- Porównuje liczebność zbiorów.
- Rozpoznaje i nazywa figury geometryczne.
- Porównuje wielkość przedmiotów.
- Mierzy długość za pomocą kroków.
- Nazywa aktualną porę roku i opowiada o jej cechach charakterystycznych.
- Chętnie obserwuje przyrodę.
- Zna cykliczne następstwo pór roku.
- Wie, czego potrzebują rośliny, żeby rosnąć. Zakłada proste hodowle.
- Wie, jakie prace wykonuje się wiosną w ogrodzie.
- Rozpoznaje symbole zjawisk atmosferycznych.
- Rozpoznaje i nazywa niektóre sprzęty gospodarstwa domowego.
- Wie, że podczas korzystania z urządzeń elektrycznych, trzeba zachować zasady bezpieczeństwa.
- Poznaje właściwości baniek mydlanych.
- Rozpoznaje i nazywa kolory tęczy.
- Miesza kolory, uzyskując nowe barwy.
- Ogląda reprodukcje obrazów i wypowiada się na ich temat.
- Maluje farbami, lepi z plasteliny, wykleja.
- Wygrywa rytm na instrumentach niekonwencjonalnych.
- Nazywa niektóre instrumenty muzyczne. Rozpoznaje ich brzmienie.
- Reaguje ruchem na zmiany w muzyce.
- Wskazuje kierunek dochodzenia dźwięku.
- Śpiewa proste piosenki.
- Dostosowuje ubranie do pogody.
- Utrzymuje porządek na swoim stanowisku pracy.
- Wie, jak należy się zachować podczas uroczystości.
- Chętnie uczestniczy w zabawach ruchowych.
- Prawidłowo trzyma kredkę.
Grupa III „ Krasnale”
Krąg tematyczny: Czy to siostra, czy to brat, kolorowy z nimi świat
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Utrwalenie pojęcia para;
• Uświadomienie relacji pokrewieństwa i właściwe nazywanie członków rodziny;
• Czerpanie radości z tworzenia przedmiotów o charakterze użyteczno-dekoracyjnym;
• Kształtowanie umiejętności liczenia w możliwie szerokim zakresie.
Krąg tematyczny: Wiosna zaraz tu przybędzie, kolorowo będzie wszędzie
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Rozwijanie podstawowych umiejętności z zakresu uprawy i hodowli roślin;
• Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie wczesną wiosną i wiązanie tych zjawisk z obecną porą roku;
• Rozwijanie mowy i myślenia dzieci w toku zabaw i zajęć, kształtowanie umiejętności językowych, bogacenie słownictwa;
• Rozwijanie sprawności fizycznej i aparatu oddechowego.
Krąg tematyczny: Słychać śpiew wśród drzew i chmur, to artystów ptasich chór
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Zachęcanie do systematycznej obserwacji świata przyrody, dostrzeganie bieżących zmian i pogłębianie wiedzy dzieci z zakresu ornitologii;
• Doskonalenie funkcjonowania narządów artykulacyjnych;
• Utrwalenie kształtu i nazw figur geometrycznych;
• Kształtowanie umiejętności oceny zachowania bohaterów utworów literackich.
Krąg tematyczny: Szybko biegnie każdy dzień, rosnę szybko, dużo wiem
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Dostrzeganie zmian we własnej osobie (cechy jakościowe i ilościowe);
• Kształtowanie intuicji związanych z relatywizmem i upływem czasu oraz umiejętności posługiwania się określeniami czasu;
• Nabywanie coraz dojrzalszych kompetencji społecznych, budowanie obszaru własnego Ja;
• Uświadomienie sobie konsekwencji upływu czasu w kontekście rozwoju i wzrostu;
• Doskonalenie umiejętności budowania wielozdaniowej wypowiedzi na konkretny temat.
Gr IV „Skrzaty”
Krąg tematyczny: Czy to siostra, czy to brat, kolorowy z nimi świat
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Rozwijanie u dzieci więzi rodzinnych i odpowiedzialności za młodsze rodzeństwo.
• Kształtowanie u dzieci rozumowania przyczynowo-skutkowego; ustalanie czynności gwarantujących osiągnięcie celu, a potem szeregu czynności, które do niego prowadzą.
• Rozwijanie inteligencji emocjonalnej.
• Wspomaganie dzieci w próbach rozpoznawania swoich odczuć, nastrojów emocji.
• Kształtowanie umiejętności wyrażania uczuć w sferze werbalnej, ruchowej plastycznej.
• Zachęcanie do pozbywania się lęku przed wyrażaniem własnego zdania, które może się różnić od opinii pozostałych uczestników rozmowy.
Krąg tematyczny: Wiosna zaraz tu przybędzie, kolorowo będzie wszędzie
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Zachęcanie dzieci do spacerów i wnikliwej obserwacji zmian zachodzących w przyrodzie w okresie przedwiośnia.
• Uświadomienie konieczności dostosowania ubioru do warunków pogodowych.
• Kształtowanie elementarnej umiejętności czytania (czytanie globalne).
• Rozwijanie umiejętności kodowania i odczytywania informacji zapisanych za pomocą symboli.
• Rozwijanie odpowiedzialności i zdolności wnikliwej obserwacji podczas hodowania roślin w przedszkolu.
• Wdrażanie do wychwytywania regularności w opowiadaniach ruchowych i podczas zabaw z wyliczankami.
Krąg tematyczny: Słychać śpiew wśród drzew i chmur – to artystów ptasich chór
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Rozwijanie zdolności skupiania uwagi podczas słuchania dłuższych form literackich.
• Umożliwienie dzieciom zdobywania wiadomości na temat ptaków (poznanie nazw gatunków, zwyczajów, warunków życia).
• Wspomaganie dzieci w rozwoju wrażliwości słuchowej.
• Budzenie zainteresowania różnymi źródłami informacji, zachęcanie do korzystania z albumów, encyklopedii, czasopism, Internetu.
• Rozwijanie umiejętności wypowiadania swoich opinii i wniosków z podawaniem odpowiednich argumentów.
• Rozwijanie mowy przez ćwiczenia fonacyjne i artykulacyjne.
Krąg tematyczny: Szybko biegnie każdy dzień, rosnę szybko, dużo wiem
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Wspomaganie dzieci w coraz lepszym rozumieniu następstwa czasu i zmian, które się z tym wiążą.
• Pomaganie w zrozumieniu istoty pomiaru długości; wdrażanie do uważnego i dokładnego wykonywania pomiarów, zwłaszcza długości.
• Organizowanie zabaw umożliwiających dzieciom polisensoryczne poznawanie rzeczywistości.
• Rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem i wypowiadania się na temat utworów literackich (zachęcanie do prób charakterystyki i oceny postępowania bohaterów).
• Wspieranie dzieci w rozwoju społecznym przez zabawy integracyjne i ćwiczenia relaksacyjne w grupach i w parach.
• Przygotowanie do nauki pisania usprawnianie współpracy ręki i oka.
• Kształtowanie odporności emocjonalnej dzieci, wdrażanie do znoszenia porażki.