Grupa I „Gwiazdeczki”
1. „Idzie jesień… przez ogród i sad”
– poznawanie różnych owoców i warzyw,
– wzbogacanie słownictwa czynnego,
– uświadamianie znaczenia wartości odżywczych owoców i warzyw,
– rozpoznawanie warzyw i owoców za pomocą dotyku, smaku,
– poznawanie sposobów przechowywania i przetwarzania warzyw i owoców.
2. „Idzie jesień … do zwierząt”
– zapoznania ze sposobem przygotowania zwierząt do zimy,
– poznawanie zwyczajów wiewiórki,
– poszerzanie wiedzy na temat wybranych zwierząt leśnych,
– rozwijanie umiejętności liczenia – stosowanie liczebników głównych i porządkowych,
– rozwijanie zdolności wypowiadania się na podany temat.
3. „Co z czego otrzymujemy”
– rozwijanie analizy i syntezy słuchowej,
– zapoznanie dzieci ze sposobem pieczenia chleba,
– zdobywanie wiedzy na temat pochodzenia produktów zwierzęcych,
– przełamywanie oporów przed spróbowaniem nowych produktów spożywczych,
– rozwijanie wrażliwości muzycznej i plastycznej.
4. „Idzie jesień… z deszczem”
– poznawanie roli wody w życiu człowieka,
– kształtowanie poczucia rytmu,
– rozwijanie umiejętności wokalnych,
– poszerzanie doświadczeń plastycznych przez malowanie i odbijanie folii bąbelkowej,
– rozwijanie sprawności grafomotorycznej,
– pobudzanie ciekawości badawczej.
Grupa II „Słoneczka”
Czego uczymy się w przedszkolu w grupie II:
Tydzień 1: Moja rodzina
Tydzień 2: Światło czerwone, światło zielone
Tydzień 3: Jesień za oknem
Tydzień 4: Nasze zabawki
Umiejętności dzieci 3-letnich:
- Opowiada o swojej rodzinie
- Używa określeń oznaczających stopień pokrewieństwa: babcia, dziadek, siostra, brat
- Zna różne rodzaje domów, w których mieszkają ludzie
- Próbuje dzielić słowa na sylaby poprzez wyklaskiwanie
- Stara się aktywnie uczestniczyć w organizowanych zabawach i zajęciach
- Podejmuje próby rysowania postaci człowieka
- Dostrzega i próbuje odtwarzać proste rytmy
- Rozwija aparat mowy
- Odgrywa role w zabawach tematycznych
- Wypowiada się na temat treści obrazków
- Dostrzega różnice i porównuje obrazki
- Wypowiada się na temat wysłuchanego utworu
- Przelicza, wskazując kolejne elementy
- Grupuje elementy zgodnie według podanych kryteriów
- Używa określeń dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni
- Porównuje wielkość przedmiotów
- Lepi z plasteliny
- Utrzymuje porządek w swoim otoczeniu
- Podejmuje próby cięcia nożyczkami
- Maluje farbami, stara się prawidłowo trzymać pędzel
- Zna i nazywa wybrane kolory
- Zna rolę policjanta
- Zna zasady bezpiecznego poruszania się po drodze i przechodzenia przez jezdnię
- Rozumie znaczenie kolorów sygnalizacji świetlnej
- Rozpoznaje niektóre znaki drogowe
- Śpiewa piosenki o prostej linii melodycznej
- Poznaje niektóre instrumenty perkusyjne
- Dostrzega zmiany zachodzące jesienią w przyrodzie
- Rozpoznaje i nazywa niektóre dary jesieni
- Rozpoznaje dźwięki z najbliższego otoczenia
- Doskonali sprawność ruchową
Umiejętności dzieci 4-letnich:
- Opowiada treść obrazka
- Układa obrazek pocięty na części
- Odgaduje zagadki
- Wypowiada się na zadany temat
- Słucha tekstów literackich i wypowiada się na ich temat
- Reguluje oddech
- Rozwija myślenie przyczynowo-skutkowe
- Klasyfikuje przedmioty według określonych cech
- Posługuje się pojęciem para
- Posługuje się określeniami kierunku: na prawo – na lewo, przed – za
- Porównuje kształt, wielkość i kolor przedmiotów
- Dostrzega i układa rytmy
- Doskonali umiejętność liczenia
- Zna nazwy kolorów
- Rozumie pojęcie rodzina i zna członków swojej rodziny
- Określa pokrewieństwo: babcia – dziadek, brat – siostra
- Przedstawia się imieniem i nazwiskiem
- Zna nazwę miejsca zamieszkania
- Rozpoznaje wybrane znaki drogowe
- Zna telefon alarmowy 112
- Stosuje różne techniki plastyczne
- Projektuje pracę plastyczną
- Używa określenia portret
- Przeprowadza proste doświadczenia badawcze
- Rozwija motorykę małą
- Zna charakterystyczne cechy pór roku
- Wie, jak wygląda jeż
- Rozpoznaje i nazywa dary jesieni
- Rozpoznaje niektóre gatunki drzew
- Wykonuje improwizacje muzyczne i śpiewa piosenki
- Rozwija wyobraźnię
Grupa III „Krasnale”
Krąg tematyczny: Jabłka, śliwki i morele, w sadzie jest owoców wiele
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Zapoznanie z różnymi cechami owoców oraz z miejscem ich pochodzenia – sadem;
• Wyrabianie prawidłowych nawyków żywieniowych;
• Doskonalenie sprawności fizycznej i manualnej;
• Kształtowanie właściwej koordynacji wzrokowo-ruchowej;
• Doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie dostępnym dzieciom;
• Posługiwanie się określeniami dotyczącymi stosunków przestrzennych.
Krąg tematyczny: Witaminy, hop! do brzuszka, i marchewka, i pietruszka
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Poszerzanie wiedzy z dziedziny przyrody;
• Rozwijanie poczucia estetyki i dokładności wykonania prac plastycznych;
• Kształtowanie intuicji matematycznej;
• Wyczulenie na regularność w najbliższym otoczeniu, powtarzanie i kontynuowanie rytmów;
• Zapoznanie z wyglądem, budową, smakiem i zapachem warzyw oraz sposobami ich wykorzystania.
Krąg tematyczny: Liście malowane, pod drzewami rozsypane
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Dostrzeżenie zachodzących w przyrodzie zmian związanych z aktualną porą roku;
• Zwrócenie uwagi na specyficzny koloryt jesieni i bogactwo drzew parkowych i leśnych oraz na ich piękno;
• Rozwijanie zmysłu obserwacji i zdolności porównywania.
Krąg tematyczny: Las szumi jesiennie, już robi się sennie
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Wyrabianie umiejętności uważnego obserwowania przyrody; zwrócenie uwagi dzieci na jesienną szatę lasu oraz cechy jesiennych dni (mgliste poranki, chłodne dni, wczesny zmrok, szarówka);
• Bliższe poznanie wybranych mieszkańców lasu i ich jesiennych zwyczajów;
• Kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej i doskonalenie sprawności manualnej;
• Rozbudzanie poczucia estetyki;
• Wdrażanie do poszanowania przyrody.
Grupa IV „Skrzaty”
Krąg tematyczny: Jabłka, śliwki i morele, w sadzie jest owoców wiele
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Budzenie ciekawości dzieci otaczającym je światem przyrody oraz tworzenie sytuacji edukacyjnych umożliwiających odkrywanie związków: Ja – świat przyrody (gromadzenie wiadomości na temat owoców);
• Kształcenie umiejętności wypowiadania się na podany temat;
• Kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej i doskonalenie sprawności manualnej;
• Rozwijanie zdolności plastycznych i wyobraźni twórczej dziecka;
• Rozwijanie poczucia estetyki i dokładności podczas wykonywania prac plastycznych (uwrażliwienie na zasady bezpieczeństwa podczas posługiwania się przyborami);
• Kształtowanie aspektu liczby naturalnej;
• Utrwalanie zasad bezpieczeństwa oraz nawyków higieniczno-kulturalnych.
Krąg tematyczny: Witaminy hop! do brzuszka, i marchewka, i pietruszka
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Gromadzenie wiedzy na temat warzyw i ich przechowywania oraz kształtowanie zachowań prozdrowotnych;
• Rozwijanie samodzielności i budowanie poczucia własnej wartości u dzieci przez zachęcanie ich do samodzielnego działania i tworzenia;
• Rozwijanie percepcji wzrokowej, zdolności spostrzegania i koncentrowania uwagi na zadaniu;
• Utrwalanie umiejętności porównywania liczebności zbiorów, zabawy z liczeniem i przeliczaniem (zwrócenie uwagi na poprawne stosowanie liczebników);
• Rozumienie sensu wymiany i respektowanie w sytuacji kupna i sprzedaży umów typu: wymiana jeden do jednego, jeden do dwóch, jeden do pięciu.
Krąg tematyczny: Liście malowane, pod drzewami rozsypane
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Uwrażliwianie na piękno otaczającej przyrody (zwrócenie uwagi na cechy charakterystyczne jesiennego krajobrazu), budzenie chęci poznawania otaczającej rzeczywistości przez wnikliwą obserwację oraz zabawy badawcze;
• Stwarzanie okazji do eksperymentowania z kolorami i działalności plastycznej poprzedzonej doświadczeniami w sferze ruchowej i przestrzennej;
• Rozwijanie wyobraźni przez ekspresję słowną i plastyczną;
• Organizowanie zabaw sprzyjających rozwijaniu umiejętności porównywania;
• Rozwijanie u dzieci umiejętności relaksowania się przy muzyce.
Krąg tematyczny: Las szumi jesiennie, już robi się sennie
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Poznawanie lasu i jego mieszkańców (rozwijanie zachowań proekologicznych, uświadomienie zagrożeń związanych z dzikimi zwierzętami, trującymi roślinami i grzybami);
• Wdrażanie do zgodnej pracy w zespole;
• Rozwijanie motoryki małej i dużej oraz percepcji wzrokowej;
• Rozwijanie rozumowania drogą analogii;
• Zachęcanie dzieci do wyrażania emocji podczas zabaw teatralnych (rozwijanie inteligencji emocjonalnej przez zabawy).