Grupa I „Gwiazdeczki”
Krąg tematyczny: Nowy Rok się właśnie zaczął i z radości wszyscy skaczą
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
Dostrzeganie występowania zdarzeń czasowych, pór roku, miesięcy, zapoznanie dzieci z nazwami.
Rozwijanie zdolności dostrzegania i wyodrębniania się rytmów i sekwencji czasowych.
Poznawanie utworów literackich o wartościach wychowawczych.
Udział w uroczystościach przedszkolnych organizowanych dla wszystkich dzieci.
Krąg tematyczny: Cały z cegły, ma dwie wieże, w tym zamku kiedyś mieszkali rycerze
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
Zaspokajanie dziecięcej potrzeby aktywności twórczej.
Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem.
Stwarzanie okazji do wspólnych działań w zabawie.
Krąg tematyczny: Kocham babcię, kocham dziadka, bycie z nimi to jest gratka
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
Rozwijanie zdolności mówienia o uczuciach.
Wspieranie dzieci w działaniach świadczących o przywiązaniu i miłości do najbliższych.
Umożliwienie wykonania własnoręcznie prezentów.
Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem.
Krąg tematyczny: Co marzenie, to marzenia, wnet się życie nasze zmienia
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
Wyrażanie własnych myśli i życzeń.
Dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych.
Dostrzeganie potrzeb, marzeń innych ludzi.
Grupa II „Słoneczka”
Tematy kompleksowe:
- Bajki, baśnie, bajeczki
- Prezenty dla Babci i Dziadka
- Tropy na śniegu
- Karnawał
Realizacja podstawy programowej:
Dziecko:
- okazuje szacunek wobec innych osób,
- dostrzega potrzeby innych osób,
- zna popularne bajki,
- odróżnia elementy fikcji od realnej rzeczywistości,
- uczestniczy w zabawach dramowych,
- uważnie słucha krótkich utworów literackich,
- umie odpowiedzieć na pytania związane z treścią utworów,
- rozwija zainteresowania czytelnicze,
- prawidłowo podaje liczbę przedmiotów, podaje liczebność zbioru,
- układa proste kompozycje z figur geometrycznych,
- rozwija sprawność manualną,
- stosuje w wypowiedziach poznane określenia: autor, ilustrator, okładka, drukarz, drukarnia,
- okazuje szacunek osobom starszym,
- rozumie stopnie pokrewieństwa w rodzinie,
- posługuje się w wypowiedziach imionami członków rodziny,
- potrafi opisać wygląd Dziadków,
- używa liczebników porządkowych,
- dostrzega i rysuje szczegóły postaci człowieka,
- zna znaczenie słowa karnawał,
- składa obrazek z części,
- rozwija sprawność grafomotoryczną,
- próbuje mierzyć przedmioty wspólną miarą,
- określa położenie przedmiotów w przestrzeni,
- posługuje się nożyczkami,
- potrafi nazwać aktualną porę roku,
- zna i opisuje zjawiska atmosferyczne występujące zimą,
- rysuje po śladzie,
- rysuje koła.
GRUPA III „KRASNALE”
„Witamy Nowy Rok”
– zapoznanie z tradycją Sylwestrową i Noworoczną
– zwrócenie uwagi na budowę kalendarza i jego charakterystyczne elementy
– utrwalenie świadomości cykliczności pór roku i symboli z nimi związanych
– posługiwanie się nazwami dni tygodnia z zachowaniem właściwej kolejności; rozumienie następstwa dni
– poszerzanie słownika czynnego i biernego dzieci o nazwy miesięcy
– zapoznanie z wybranymi przysłowiami i ich znaczeniem
5 – latki:
– poznanie obrazu graficznego litery P
– poprawne posługiwanie się określeniami czasu: dzisiaj, wczoraj, jutro
„Dawno, dawno temu”
– poznanie dłuższych, pogodnych w nastroju utworów literatury ( bajki)
– wypowiadanie się na temat wysłuchanego utworu, dopasowanie obrazka do tekstu
– poszerzanie wiedzy o dawnych czasach, poznanie życia rycerzy i księżniczek
– wykonanie rekwizytów, używanie ich w czasie odgrywania scenek
5- latki:
– wprowadzenie cyfry 4
– doskonalenie orientacji w przestrzeni i na kartce papieru
„Święto Babci i Dziadka”
– przygotowanie programu artystycznego, samodzielnie lub z pomocą nauczyciela wykonanie upominku, sprawianie radości najbliższym
– określanie stosunków pokrewieństwa między członkami rodziny
– tworzenie wzajemnych relacji opartych na wzajemnym szacunku, akceptacji i miłości
– wyrażanie swoich emocji werbalnie i niewerbalnie, rozpoznawanie ich u innych
– określanie jakie sytuacje mogą sprawiać komuś radość lub smutek
5 – latki:
– poznanie obrazu graficznego litery B oraz cyfry 5
„ W karnawale”
– rozwijanie zainteresowania karnawałem i związanymi z nim tradycjami
– samodzielne wykonanie maski karnawałowej, rozwijanie ekspresji twórczej w czasie jej dekorowania
– wykonywanie ćwiczeń oddechowych, dmuchanie na lekkie rzeczy, nadmuchiwanie balonów
– wykonanie prostych eksperymentów z balonami i wyciąganie z nich wniosków
– doskonalenie opisu wyglądu drugiej osoby, przedmiotów, dostrzeganie różnic i podobieństw
– zapoznanie ze specyfiką pracy krawcowej
– improwizacje muzyczno – ruchowe przy muzyczne tanecznej, zachęcanie dzieci do wspólnej zabawy w czasie karnawału, wprowadzanie nastroju radości
5- latki:
– poznanie obrazu graficznego litery L
Grupa IV „Skrzaty”
Mijają dni, miesiące, lata.
– Poznawanie wybranych tradycji związanych z nastaniem Nowego Roku
– Wzbogacenie doświadczeń estetycznych, poznawanie nowej techniki plastycznej
– Utrwalanie nazw dni tygodnia
– Rozumienie pojęcia czasu poprzez dostrzeganie stałego następstwa dni i nocy oraz pór roku
– Utrwalanie wiadomości na temat charakterystycznych cech poszczególnych pór roku
Zima i zwierzęta
– Utrwalenie zasad bezpieczeństwa obowiązującego podczas zabaw zimowych
– Rozwijanie słuchu fonematycznego
– Wzbogacenie wiadomości na temat wybranych gatunków ptaków
– Rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego
– Rozumienie konieczności dokarmiania ptaków zimą
– Organizowanie warunków do doświadczeń, zabaw badawczych
– Rozwijanie umiejętności rachunkowych, utrwalenie znajomości figur geometrycznych
Babcia i Dziadek
– Utrwalenie wiadomości na temat tradycji związanych z karnawałem
– Kształtowanie uczucia przywiązania i szacunku do starszych
– Orientowanie się jakie istnieje pokrewieństwo w rodzinie
– Rozwijanie logicznego myślenia
– Posługiwanie się w celowo stworzonych sytuacjach liczebnikami w aspekcie kardynalnym