Grupa I „Gwiazdeczki”
1. „Mijają dni, miesiące, lata”
– kultywowanie zwyczaju powitania Nowego Roku,
– zachęcanie do składania życzeń,
– dostrzeganie różnic między wyglądem dziecka i osoby dorosłej,
– dostrzeganie rytmiczności występującej w przyrodzie,
– utrwalanie wiedzy na temat swojego wieku.
2. „Zima i zwierzęta”
– wyrabianie opiekuńczego stosunku do ptaków (sposób pomagania),
– wzbogacanie wiedzy przyrodniczej (nazwy i wygląd niektórych ptaków),
– rozwijanie intuicji geometrycznej i umiejętności przeliczania,
– rozwijanie sprawności manualnych i ruchowych,
– umuzykalnianie dzieci.
3. „Babcia i dziadek”
– kształtowanie postawy szacunku do osób starszych,
– doskonalenie umiejętności liczenia, z zastosowaniem liczebników głównych,
– rozwijanie umiejętności wokalnych,
– wzmacnianie poczucia własnej wartości.
– kształtowanie umiejętności odczuwania radości z przygotowania prezentu dla innych.
4. Projekt „Teatr”
– rozwijanie kreatywności dzieci poprzez podejmowanie działań: ruchowych, językowych,
plastycznych, muzycznych, parateatralnych,
– nabywanie umiejętności aktorskich (poprawna wymowa, modulowanie głosem, panowanie nad intonacją),
– wzbogacenie dziecięcego słownictwa o pojęcia związane z teatrem,
– wyzwalanie twórczej ekspresji i rozwijanie wyobraźni.
Grupa II „Słoneczka”
Czego uczymy się w przedszkolu w grupie II:
Tydzień 1: W krainie bajek
Tydzień 2: Bal karnawałowy
Tydzień 3: Dzień Babci i Dzień Dziadka
Tydzień 4: Kto tu mieszka?
Umiejętności dzieci 3 -letnich:
• Zna treść popularnych bajek
• Wymienia nazwy bohaterów popularnych bajek
• Dzieli się wrażeniami na temat wysłuchanego utworu
• Rozwija myślenie przyczynowo-skutkowe
• Próbuje wymyślać zakończenie bajki
• Uczestniczy w zabawach parateatralnych
• Segreguje przedmioty zgodnie z podanym kryterium
• Uzupełnia obrazek, dopasowując brakujące elementy
• Ilustruje ruchem treść piosenki
• Uczestniczy w zabawach rytmicznych
• Określa położenie przedmiotów w przestrzeni: na, nad, pod
• Stosuje określenia wielkości: mały – duży, niski – wysoki
• Dostrzega powtarzające się układy rytmiczne i je kontynuuje
• Przelicza elementy zbiorów
• Posługuje się liczebnikami głównymi
• Porównuje liczebność elementów w zbiorach
• Układa proste kompozycje z mozaiki geometrycznej
• Wie, co to jest karnawał
• Rozwija aparat mowy, wykonując ćwiczenia artykulacyjne
• Wypowiada się na temat swojej rodziny
• Używa określeń oznaczających stopień pokrewieństwa: babcia, dziadek
• Wykonuje różne prace plastyczno-techniczne
• Rozpoznaje i nazywa „domy” niektórych zwierząt
• Wymienia nazwy zwierząt, które żyją w lesie
• Rozpoznaje niektóre ptaki z najbliższego otoczenia
• Rozwija sprawność manualną: wykleja plasteliną, rysuje, maluje, koloruje
• Czerpie radość ze wspólnej zabawy
• Odczuwa radość z przygotowywania upominku dla innych – laurek dla babci i dziadka
Umiejętności dzieci 4 – letnich:
• Zna popularne bajki dla dzieci
• Uważnie słucha utworów literackich i wypowiada się na ich temat
• Rozwija zainteresowania czytelnicze
• Zdobywa informacje na temat pracy biblioteki
• Nazywa członków rodziny
• Uczestniczy w zabawach dramowych
• Dzieli proste wyrazy na sylaby
• Przelicza elementy w zbiorach i podaje ich liczbę
• Grupuje przedmioty w sensowny sposób
• Porównuje wielkość przedmiotów
• Mierzy długość przedmiotów, używa określeń: dłuższy, krótszy, taki sam
• Konstruuje prostą grę matematyczną
• Rozumie i stosuje pojęcie para
• Stosuje określenia stosunków przestrzennych, np.: nad, pod, wyżej, niżej, na prawo, na lewo
• Odczytuje przepis kulinarny zapisany w postaci prostych symboli
• Rozwija sprawność manualną
• Rozpoznaje i nazywa „domy” wybranych gatunków zwierząt
• Rozpoznaje gatunki niektórych ptaków
• Rozumie znaczenie słowa sąsiad
• Poznaje architekturę najbliższej okolicy
• Składa w całość obrazki pocięte na kilka części
• Wykonuje proste instrumenty muzyczne
• Umie rozpoznać dźwięk i wskazać jego źródło
• Ilustruje ruchem muzykę i śpiewa piosenki
• Posługuje się różnymi technikami plastycznymi: malowanie, rysowanie, wyklejanie
• Wykonuje proste konstrukcje przestrzenne
• Dostrzega i rysuje szczegóły postaci człowieka
• Wie, jak należy zachować się podczas uroczystości
• Przestrzega reguł gry (np. spokojnie czeka na swoją kolej, radzi sobie w sytuacji wygranej lub porażki)
• Współpracuje z dziećmi w grupie podczas wykonywania wspólnego zadania
Grupa III „ Krasnale”
Krąg tematyczny: Nowy rok się właśnie zaczął i z radości wszyscy skaczą
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Dostrzeganie powtarzalności pór roku, miesięcy;
• Spostrzeganie sekwencji czasowych: krótszych i dłuższych (godzin, dni, miesięcy);
• Zapoznanie dzieci z nazwami miesięcy, pór roku, dni tygodnia;
• Rozwijanie zdolności dostrzegania i wyodrębniania rytmów i sekwencji czasowych.
Krąg tematyczny: Cały z cegły, ma dwie wieże, w tym zamku kiedyś mieszkali rycerze
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Zaspokajanie dziecięcej potrzeby aktywności fizycznej;
• Organizowanie zabaw sprzyjających rozwinięciu się pożądanych cech charakteru: cierpliwości, godzenia się z niepowodzeniem;
• Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem;
• Ćwiczenie właściwego ustawiania się w pary.
Krąg tematyczny: Kocham babcię, kocham dziadka, bycie z nimi to jest gratka
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Rozwijanie umiejętności mówienia o uczuciach;
• Wspieranie dzieci w działaniach świadczących o przywiązaniu i miłości do najbliższych;
• Umożliwienie własnoręcznego wykonania prezentów;
• Kształcenie umiejętności planowania i realizacji działań związanych z przygotowaniem przyjęcia;
• Kształcenie odporności emocjonalnej w sytuacjach wystąpień przed widownią;
• Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem.
Krąg tematyczny: Co marzenia, to marzenia, wnet się życie nasze zmienia
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Doskonalenie umiejętności wyrażania własnych myśli i życzeń;
• Kształtowanie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych;
• Doskonalenie umiejętności liczenia przedmiotów, dokładania, zabierania, ustalania, ile pozostało;
• Uwrażliwienie na potrzeby i marzenia innych ludzi.
Grupa IV „Skrzaty”
Krąg tematyczny: Nowy Rok się właśnie zaczął i z radości wszyscy skaczą
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Rozwijanie wyobraźni i ekspresji twórczej przez łączenie różnych form jej wyrazu (muzyka, plastyka, taniec);
• Wdrażanie dzieci do uczenia się na pamięć oraz recytowania utworu literackiego;
• Kształtowanie umiejętności obserwowania następstwa czasu i jego rytmicznej organizacji – wdrażanie do posługiwania się zegarem i kalendarzem (poprawne posługiwanie się jednostkami czasu);
• Rozwijanie zdolności dostrzegania i wyodrębniania powtarzających się rytmów i sekwencji;
• Doskonalenie umiejętności dostrzegania elementów fantastycznych w utworach oraz różnic między światem realnym i fantastycznym;
• Kształtowanie umiejętności wnioskowania i uogólniania;
• Usprawnianie narządów artykulacyjnych przez ćwiczenia ortofoniczne;
• Umożliwienie dzieciom zdobywania pozytywnych doświadczeń związanych z wypowiadaniem się oraz prezentowaniem siebie i swoich prac.
Krąg tematyczny: Cały z cegły, ma dwie wieże, w tym zamku mieszkali rycerze
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Budzenie poczucia przynależności narodowej i patriotyzmu przez zachęcanie dzieci do zdobywania informacji na temat historii własnego kraju oraz wybranych elementów dawnej architektury;
• Organizowanie sytuacji edukacyjnych wspomagających umiejętność ustalania przebiegu różnych czynności w sytuacjach życiowych (próby planowania pracy w grupie: wyznaczanie celu, planowanie czynności, wykonanie);
• Rozwijanie w dzieciach zdolności do podejmowania działań w sytuacjach trudnych (problemowych) oraz umiejętności radzenia sobie w nich (godzenie się z porażką);
• Zaspokajanie dziecięcej potrzeby ruchu i rozwijanie sprawności fizycznej przez uczestniczenie w zabawach ruchowych i zręcznościowych;
• Wspieranie dzieci w umiejętności rysowania, kodowania i dekodowania informacji.
Krąg tematyczny: Kocham babcię, kocham dziadka, bycie z nimi to jest gratka
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Budzenie poczucia przynależności do rodziny oraz zainteresowania jej historią, wzbudzanie szacunku i przywiązania wobec dziadków;
• Rozwijanie zdolności porządkowania zdarzeń, posługiwanie się określeniami czasu;
• Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem;
• Zapoznawanie z kulturą i sztuką ludową wybranego regionu Polski;
• Wspieranie dzieci w liczeniu oraz dodawaniu i odejmowaniu (ustalanie wyniku dodawania i odejmowania w zakresie 10 przez manipulowane przedmiotami);
• Kształtowanie właściwych postaw oraz kulturalnych zachowań związanych z przygotowywaniem i spożywaniem poczęstunku;
• Umożliwienie dzieciom zdobywania doświadczeń w występowaniu przed publicznością.
Krąg tematyczny: O zwierzątkach swych pamiętaj – przytul, nakarm nie od święta
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Zapoznanie dzieci z różnymi gatunkami zwierząt żyjącymi w środowisku naturalnym i hodowanymi w domach (uwrażliwienie na ich potrzeby);
• Tworzenie warunków sprzyjających rozwijaniu sprawności fizycznej dzieci przez uczestniczenie w zabawach ruchowych (kształtowanie postawy, równowagi, doskonalenie umiejętności skoku i podskoku oraz rzutu i chwytu);
• Rozwijanie umiejętności rozumienia informacji zakodowanych w formie podpisów obok obrazków;
• Kształtowanie orientacji przestrzennej (poprawne stosowanie wyrażeń przyimkowych);
• Budzenie w dzieciach zainteresowań czytelniczych, chęci do samodzielnego czytania;
• Rozwijanie umiejętności odpoczynku i relaksacji przy muzyce.